Mobilt bredbånd bruges mest til email, nyheder og netbank

Når danskerne går på det mobile internet uden for hjem og arbejde, så er det primært for at tjekke mails eller læse nyheder. Det viser en Userneeds-undersøgelse foretaget for Telenor. Der er derfor ingen grund til at investere i store data-abonnementer til det mobile bredbånd for den almindelige dansker. Sådan lyder rådet fra Telenor.

I en ny undersøgelse har 86% af danskerne svaret, at de uden for deres hjem og arbejdsplads primært vil bruge internettet til e-mails. Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Userneeds på vegne af Telenor. Den viser i øvrigt, at ud over e-mails så vil danskerne bruge en mobil netadgang mest til at søge informationer, læse nyheder og gå på netbank og Facebook. "Vi ved, at vores kunder primært bruger mobilt bredbånd, når de er på farten. Og som undersøgelsen også viser, så er det klart, at det er de hurtige opgaver, som folk bruger mobilt bredbånd til. De tjekker mails, mens de sidder og venter på bussen, eller finder en opskrift til aftensmaden i sommerhuset. Og dét kræver ikke mange megabytes. Det gør det derimod at downloade film og musik, og det gør man jo typisk, når man er hjemme ved den stationære pc," siger markedsdirektør hos Telenor, Peter Berg. Køb efter behov Han anbefaler derfor, at man i sin søgning efter et abonnement på mobilt bredbånd sætter det i relation til sit behov. "Hvis man regner med at bruge det mobile bredbånd nogle dage om ugen til e-mails, chat, surf, nyheder, communities og lignende, så er 500 MB om måneden rigeligt. Og særligt i disse tider er der ingen grund til at købe mere, end man har behov for," siger Peter Berg. En almindelig Telenor-kunde, der har mobilt bredbånd, bruger i gennemsnit omkring 500 MB om måneden. Telenors abonnement Mobilt Bredbånd Small inkluderer 500 MB og koster 99 kr. om måneden. Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Userneeds for Telenor i juni 2009. Der deltog 1004 danskere i undersøgelsen.