Ny undersøgelse: Danskerne vil se tv hvor som helst når som helst

Mere end hver anden dansker forventer i fremtiden at kunne se tv hvor som helst og når som helst. Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Telenor. Teleselskabet genkender tendensen i en stigende efterspørgsel på tv på mobilen. Telenor lancerer i den forbindelse en opgraderet Mobil TV pakke.

’Jeg forventer at kunne se tv hvor som helst og når som helst i fremtiden’. Dét udsagn erklærer 52% af danskerne sig meget enige eller enige i – i en ny Userneeds-undersøgelse foretaget på vegne af Telenor. Og selvom en stor del af danskerne nu melder sig klar til at se tv andre steder end hjemme i stuen, så kommer resultatet ikke bag på Telenor. ”Vi ser et støt stigende salg af vores Mobil TV pakke. Tallene fra Userneeds understøtter vores fornemmelse af, at rigtig mange danskere kan se, hvor udviklingen går hen og det uanede antal muligheder, som mobiltelefonen byder på. Fremtidens forbrugere vil have alle muligheder til rådighed på alle skærme, og det er det, vi ruster os til ved bl.a. at opgradere vores Mobil TV pakke,” fortæller markedsdirektør hos Telenor, Peter Berg. Ny programpakke Pr. 1. juli lancerer Telenor en opgraderet Mobil TV pakke, hvor teleselskabet udvider antallet af kanaler fra 10 til 12. Det betyder, at kanalerne TV 2 News og Sputnik Live bliver tilføjet, mens prisen fortsat er 99 kr. om måneden. ”Når vi nu ved, at kunderne efterspørger tv på mobile platforme, så skal de også have nogle gode kanaler at vælge imellem. Og det mener vi helt klart, at de får med den nye Mobil TV pakke, der bl.a. indeholder mange af de populære kanaler fra det traditionelle tv. Og så giver TV 2 Sputnik Live fx mulighed for at følge Tour de France live de næste par uger - uanset om man står i kø i supermarkedet eller ligger på stranden,” siger Peter Berg, markedsdirektør hos Telenor. Fakta om Telenors Mobil TV - Mobil TV hos Telenor koster 99 kr. om måneden og inkluderer datatrafik samt frit og ubegrænset forbrug af 12 internationale og danske tv-kanaler. - Telenor giver kunderne mulighed for at prøve Mobil TV til 0 kr. i de første 30 dage. Tilbuddet er uforpligtende, og abonnementet kan opsiges når som helst inden for de 30 dage. - Mobil TV pakken hos Telenor inkluderer følgende kanaler: o TV 2 o TV 2 Zulu o TV 2 NEWS o TV 2 Sputnik* o DR1 o DR2 o DR Update o Disney Channel o BBC World News o MTV Music o MTV Shorts o Discovery Mobile *I første omgang omfatter pakken Sputnik Live - en ‘event kanal’, der bl.a. sender live under Tour de France. Efter sommerferien inkluderes også adgang til tidligere sendte TV 2-programmer via Sputnik. - Telenors Mobil TV er en wap-baseret løsning (Wireless Application Protocol), hvilket betyder, at man ser tv direkte fra internet-browseren i telefonen, og derfor kan Telenors Mobil TV ses på langt de fleste mobiltelefoner. - For at kunne få glæde af Telenors Mobil TV, skal man være Telenor-kunde i forvejen. Man skal desuden have en 3G-mobiltelefon, der understøtter løsningen (over 150 forskellige telefon-modeller kan benyttes). Og så skal man befinde sig i et område med 3G-dækning i Danmark. - Mobil TV kan bestilles i en Telenor Butik, via Telenors mobilportal e-go, på telenor.dk samt ved at sms’e 'TV' til 1221. Sms'en koster alm. sms-takst Fakta om undersøgelsen Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Userneeds på vegne af Telenor i maj 2009. 1004 danskere deltog i undersøgelsen.