Pressemeddelelse: Apps er sjældne i danske virksomheder

Mange danske virksomheder ignorerer den hastige udvikling af de såkaldte applikationer til smartphones. En ny undersøgelse viser, at kun hver syvende virksomhed vil udvikle egne apps til kunder eller medarbejdere, selv om apps kan være med til at forbedre image og loyalitet.

Er din virksomhed, som danske virksomheder er flest? Så er I endnu ikke sprunget på app-bølgen og har udviklet applikationer til smartphones - og I har heller ikke planer om at gøre det. En ny undersøgelse foretaget af Userneeds for Telenor blandt 800 danske ledere viser, at kun hver syvende virksomhed har udviklet en applikation eller har planer om at gøre det.

”For en stor del af befolkningen er smartphones blevet den primære kommunikationskanal, og med mere end 1,5 million danske terminaler er det stedet at være, hvis man gerne vil være til stede i kundernes verden. Inden for detail og restauration er det oplagt at bruge apps til transaktioner, og i brancher som pension, forsikring eller sundhed er der et stort potentiale for at understøtte kundemøder, rådgivning og konsultation. Internt i virksomheder kan apps effektivisere mange arbejdsprocesser, og på sigt vil apps kunne erstatte intranettet, der har været et halvdødt medie i årevis,” siger Jeppe Kruse, der er ekspert i kommunikation på mobile platforme.

Apps giver dialog og selvbetjening
Ifølge Telenors salgsdirektør Jens Andersen er det blot et spørgsmål om tid, før flere danske virksomheder begynder at udvikle applikationer. Der er nemlig rigtig mange fordele at hente:

”Applikationer kan skabe en helt ny dimension af muligheder i virksomheders dialog med kunder. For eksempel kan man udvikle løsninger til selvbetjening, der både optimerer kundeservice og samtidig reducerer virksomhedens administrative byrder. Selvfølgelig er det ikke alle virksomheder, der skal lave apps, men de fleste større virksomheder kan forbedre både kundeloyalitet og image ved at komme ud på de mobile platforme, deres kunder og medarbejdere allerede benytter,” siger Jens Andersen.

Nogle virksomheder er dog sprunget på app-bølgen og arbejder aktivt med at opbygge kundeloyalitet via mobilen. FDM’s ’Benzinpriser’, der viser mobilbrugeren de aktuelle priser på benzin inden for en radius af 10 kilometer, og Arlas ’Karolines Køkken’, der indeholder madopskrifter, er nogle af de mest populære.

Telenor lancerede i 2010 en Tour de France-app i samarbejde med TV2. Under dette års Tour blev den downloadet 150.000 gange, og den genererede 300.000 mobilbesøg per dag og 500.000 på den mest trafikerede dag under Tour’en. App’en havde mere end 58 millioner sidevisninger i løbet af Tour de France 2011, hvilket er en stigning på 400 procent i forhold til 2010.

Pressechef
, Telenor
E-mail: mru@telenor.dk

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og verdens sjettestørste leverandør af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 14 lande, og på verdensplan hjælper vi over 203 millioner kunder med at kommunikere. Danmark er et fokusområde for Telenor. Her er vi mere end to tusinde medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil, BiBoB og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på