Telenor donerer SMS-gebyrer til hjælpearbejdet i Pakistan

Telenor har besluttet at støtte ofrene for de voldsomme oversvømmelser i Pakistan. Med virkning fra i dag vil Telenor donere gebyret på SMS-indbetalingerne til de danske hjælpeorganisationers indsamlinger.

Gebyret er på seks procent og dækker de omkostninger, som Telenor har i forbindelse med pengeoverførslerne. Disse udgifter har Telenor altså nu valgt selv at finansiere, så endnu flere penge kan gå videre til hjælpearbejdet.

Flere end to millioner mennesker er blevet hjemløse, efter at monsunregnen har lagt en stor del af Pakistan under vand. Et område tre gange så stort som Danmark er oversvømmet, og op imod 20 millioner mennesker vurderes at være berørt af katastrofen. Mange har mistet familiemedlemmer, ejendele og husdyr, og det vil tage lang tid og en enorm indsats, inden oversvømmelsernes ofre kan vende tilbage til en normal tilværelse.

”Telenor er det næststørste teleselskab i Pakistan. Mange af vores kunder og medarbejdere i området er blevet ramt af katastrofen. Derfor er det naturligt, at vi selv aktivt bidrager til hjælpearbejdet”, siger Henrik Skov, som er finansdirektør hos Telenor i Danmark.

Foreløbig er der mindst seks danske hjælpeorganisationer, som samler ind til katastrofen via SMS: Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Læger Uden Grænser, Red Barnet, Mellemfolkeligt Samvirke og Unicef.

Flere oplysninger:
Claes Amundsen