Telenor har stor succes med mobilt bredbånd

Rigtig mange bredbåndskunder hos Telenor har taget imod tilbuddet om gratis mobilt bredbånd i et halvt år. Telenor har på fire måneder fået 45.000 nye kunder på mobilt bredbånd – et tal der bliver ved med at stige. Telenor bygger i disse måneder et helt nyt mobilnetværk, der er klar til at tilbyde de mange nye kunder de nyeste bredbåndsteknologier, herunder 4G.

Telenor introducerede i efteråret 2009 en samlerabat, hvor alle kunder med fast bredbånd får tilbudt gratis mobilt bredbånd i seks måneder. I perioden op til jul måtte selskabet dog stoppe markedsføringen af produktet for at kunne følge med efterspørgslen. Nu kører tilbuddet igen, og kunderne strømmer fortsat til. Siden oktober har 45.000 bredbåndskunder taget imod tilbuddet fra Telenor. Internet på farten ”Der er en del ’almindelige’ danskere, som enten er skeptiske over for mobilt bredbånd, eller som endnu ikke har taget stilling til, om det er noget for dem. Dem forsøger vi at nå med samlerabbatten, og salgstallene viser tydeligvis, at det virker. Kunderne er vant til en god forbindelse derhjemme, og med tilbuddet introducerer vi dem for den frihed og fleksibilitet, som en mobil bredbåndsforbindelse giver. De gode tilbud skal ikke kun gå til nye kunder,” siger Peter Berg, markedsdirektør i Telenor. Telenors kunder bruger ifølge Peter Berg typisk mobilt bredbånd til hurtige opgaver, som at tjekke mails eller netbank, når de sidder og venter på bussen, eller finder en opskrift til aftensmaden i sommerhuset. Mens tungere opgaver som fx at downloade film og musik, der kræver mange megabyte, normalt udføres hjemme ved den faste forbindelse. Stiller krav til netværket Den store succes med mobilt bredbånd bliver understøttet af Telenors arbejde med at udskifte hele selskabets mobilnetværk i Danmark. ”Med den store efterspørgsel stiger kravet til vores mobilnetværk. Det kræver nemlig større kapacitet at bruge det til at gå på nettet end til at tale og skriver sms’er. Vi er derfor i gang med en større udskiftning. Allerede nu er kapaciteten og dækningen i netværket blevet forbedret markant. Til sommer står vi med et fremtidssikret netværk, der kan levere hastigheder på mobilt bredbånd på op til 21 Mbit/s, og som vil være klar til at levere 4G/LTE-tjenester,” siger Peter Berg fra Telenor.