Telenor på ret kurs i presset marked

Telenor opnår et godt resultat i første kvartal 2011 trods den intense konkurrence i markedet. Antallet af kunder i mobil-forretningen går tilbage, mens omsætning og indtjening fastholdes i forhold til samme kvartal i 2010. Mobilnetværket runder milepæl med bedre 3G-dækning.

På trods af en mindre kundeafgang i første kvartal 2011, fastholdes omsætningen i forhold til samme kvartal sidste år på 1.667 millioner kroner, mens indtjeningen (EBITDA-margin) udgør 25 pct. for kvartalet.

Den eskalerende konkurrence betyder, at Telenor for nylig har ændret hele sin forretningsmodel på privatmarkedet, med fokus på fastprispakker samt valg af abonnement og telefon uafhængigt af hinanden. Ændringer som kunderne har taget godt imod.

”Vi har kort sagt ryddet op og gjort tingene enkle og let gennemskuelige for kunderne. Vi har samtidig beholdt alt det, som lavprisselskaberne ikke har, nemlig et højt kundeserviceniveau, mulighed for personlig betjening i vores butikker samt et stort udvalg af telefoner og indholdstjenester,” siger Jon Erik Haug, adm. direktør for Telenor Danmark.

Den ny forretningsmodel forstærkes yderligere af det seneste års effektivisering og strømlining af organisationen. Senest er Telenor Butikkerne blev knyttet endnu tættere til privat- og erhvervsdivisionerne for at skabe større fokus på markedet og kunderne.

”Vi har positive forventninger til vores nye tiltag på privatmarkedet, der giver os en unik position i forhold til konkurrenterne. Situationen på markedet gør dog, at der fortsat er behov for en stram omkostningsstyring, men jeg kan positivt konstatere, at kunderne tager godt imod vores initiativ. Vi er på rette kurs i et hårdt marked,” siger Jon Erik Haug.

Erhvervsmarkedet går mobilt
Telenor har fortsat sin kampagne for at få virksomheder til at vælge rene mobile løsninger og sige farvel til de dyre fastnettelefoner. En virksomhed med 30 medarbejdere kan typisk spare omkring 30.000 kr. om året ved at gå rent mobil, og opnår samtidig en øget fleksibilitet og produktivitet.

”Det budskab er gået rent ind hos erhvervskunderne. Mange virksomheder siger netop nu farvel til fastnettelefonien til fordel for rene mobile løsninger, der nedbringer omkostningerne, og samtidig gør kommunikationen mere effektiv, fordi medarbejderne har adgang til tale og data overalt,” siger Jon Erik Haug.

Mobilnetværket runder milepæl
Fra maj måned får Telenors mobilnetværk endnu et løft, da et stort antal 2G-master opgraderes til højhastigheds-3G. Det følger en periode, hvor kvaliteten i mobilnetværket er steget markant og stabilt.

”Det betyder, at vi til sommer kan nå ud til langt de fleste danskere med den høje 3G-hastighed på op til 21,1 Mbit. Vi har det sidste halve år løftet netværkskvaliteten måned for måned, og nu passerer vi endnu en vigtig milepæl på vejen mod det mobile netværkssamfund,” siger Jon Erik Haug.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og verdens sjettestørste leverandør af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 14 lande, og på verdensplan hjælper vi over 203 millioner kunder med at kommunikere. Danmark er et fokusområde for Telenor. Her er vi mere end to tusinde medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil, BiBoB og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk