Telenors kunder gav 12,7 mio. kr. til velgørenhed i januar via sms

Alene via sms donerede Telenors kunder i januar over 12,7 mio. kr. til velgørenhed. Telenor har valgt i januar ikke at tage et gebyr for sms-betaling på 6% af donationerne. Dermed har teleselskabet videresendt 767.818 kr. ekstra til nødhjælpsorganisationerne.

Rigtig mange danskere har brugt mobiltelefonen til at donere penge til de nødstedte i bl.a. Haiti. En opgørelse fra Telenor viser, at teleselskabets kunder har doneret over 12,7 mio. kr. via sms i januar til velgørenhed. Beløbet dækker donationer fra kunder hos Telenor samt CBB Mobil og BiBob. ”Her ved månedens udgang kan vi se, at danskerne har været særdeles rundhåndede i årets første måned. Det er en forfærdelig situation, som Haiti er havnet i, og vi vil gerne bakke op om danskernes store lyst til at hjælpe de nødstedte. Derfor har vi ekstraordinært valgt at droppe vores gebyr for at formidle sms-betalingen, så alle pengene går direkte til nødhjælp,” siger Henrik Skov, der er kommunikationsdirektør hos Telenor. Telenors aflysning af sms-gebyret i januar betyder, at nødhjælpsorganisationerne får 767.818 kr. ekstra. Gebyret dækker normalt administration i forbindelse med betalingen samt donationer fra givere, der ikke kan betale deres regning. CBB Mobil har desuden doneret yderligere 282.016 kr. direkte til Danmarksindsamlingen på DR. Beløbet stammer fra kundernes donationer til velgørenhedsportalen engodsag.dk, der gik konkurs i september.