Thailandsk provins modtager prisen No. 1 ASEAN Clean Tourist City

Nan, en lille multikulturel provins ved floden Nan Rivers bred i det nordlige Thailand, modtager prisen No.1 ASEAN Clean Tourist City. Prisen er resultatet af et tæt samarbejde mellem provinsens myndigheder og lokalbefolkningen for at holde deres hjem og gader rene. Nan foregår med et godt eksempel for andre provinser og gør den til en af de mest attraktive steder at besøge.

Provinsen modtog prisen No.1 ASEAN Clean Tourist City Standard 2018-2020 i forbindelse med ASEAN Tourism Forum 2018 den 26. januar. Formålet med prisen er at anerkende byer, som sætter fokus på miljøhygiejne og sikrer grønne og rene landskaber. De nominerede byer skal opfylde kriterier til overordnede miljøledelsesaktiviteter, renlighed, affaldshåndtering, bevidsthedsskabelse i forbindelse med miljøbeskyttelse, grønne områder, sundhedsmæssig sikkerhed, sikkerhed i byen samt infrastruktur og faciliteter for turister.

- Vi skal gøre en bevidst indsats for ikke at bruge eller kassere noget, der er svært at nedbryde, fx plastposer og skumbakker. Vi skal også føre kampagner med henblik på at mindske brugen af ikke biologisk nedbrydelig emballage. Alle Nans indbyggere deltager i dette arbejde. Vi håber, vi kan foregå med et godt eksempel, så turister kan opleve Nans smukke omgivelser og sprede budskabet, så andre provinser kan følge trop og gøre vores fantastiske land rent og grønt, siger Mr. Paisan Vimonrat, guvernør for Nan-provinsen.

Phra Phuttha Maha Udom Mongkhon Nanthaburi Si Nan Buddha Image in Phrathat Khao Noi Temple

Nan er en stille og fredelig provins med en række imponerende templer, et spændende museum og nogle gode restauranter og barer langs byens flodpromenade. Provinsen har i alt seks nationalparker, inklusive den pragtfulde Doi Phukha National Park. Nan satser også kraftigt på landbrug, især dyrkning af ris og frugt. Dette gør den til den perfekte destination for trekkingture, økoturisme og eventyrrejser. Provinsen er også rig på sprog og kultur, herunder mange forskellige grupper som de lokale Thai Yuan, Thai Lue, Thai Puan, Thai Khoen og Thai Yai.

Denne pris er en anerkendelse, der i det lange løb kan øge provinsens popularitet, da den opmuntrer flere turister til at besøge Nan, hvilket dermed kan øge områdets turisme. Thailand indledte for nylig arbejdet med at fremme bæredygtig turisme. I samarbejde med Thailands børs (SET) har Thailands turistbureau (TAT) lanceret “CSR & SET in the Local” – et initiativ, der skal inspirere flere thailandske børsnoterede virksomheder til at tilslutte sig TAT’s indsatser for bæredygtig turisme. Initiativet tilbyder information om pakker og CSR-aktiviteter (Corporate Social Responsibility) til virksomheder og organisationer, der vil samarbejde med lokalsamfund. Interesserede virksomheder eller organisationer kan købe pakker på Amazing Thailand go Local’s hjemmeside og samle “happy points”, som kan doneres til deres foretrukne lokalsamfund.

- I samarbejde med Thailands børs vil vi opmuntre flere virksomheder til at engagere sig i bæredygtig turisme og udvikling af lokalsamfundet. Ved at øge efterspørgslen på rejser til mindre lokalsamfund og sekundære destinationer trænger der flere indtægter ned til græsrodsniveauet, siger Eurblarp Sriphiromya, direktør for Thailands turistbureau for de nordiske lande og Baltikum.

Dette er et af mange initiativer, som Thailands turistbureau har deltaget i det seneste år. Et andet initiativ er “Upcycling the Oceans”, der har til formål at øge bevidstheden om plastikforurening i havene samt at mindske den ved at indsamle plastikken og forvandle den til tøj og accessories.

Hurtige fakta

Tweet dette

Citater

Mr. Paisan Vimonrat, guvernør for Nan-provinsen.