Flyt dig, det er min plads

Klokken er lidt over ni og vi sidder på Turtle Beach på Tobago og spejder efter den største skilpadden i farvandet omkring – den berømte læderskilpadden. Det er mørkt og stille, men pludselig kan vi se en skygge på størrelse med en stor kuffert bevege sig op på stranden. Det er en hunskilpadde. Vi kan virkelig se hvilke kræfter hun tar i brug for at komme op på stranden, sprængfyldt med æg. Sandsynlig har hun rejst flere tusen kilometer for at komme tilbage til stranden hun blev født for at lægge æg her.

Tobago er en af ynglepladsene til læderskilpaddene og har vært det i over tusen år. Hvert år kommer hunskilpaddene tilbage til samme sted som de engang blev født, og legger sine æg. (De lægger æg ca hvert 2-3 år). Det er om at gøre at være stille, da skilpaddene let kan blive skræmt væk midt i redebyggingen af meget aktiviteter eller lys. SOS Tobago er en frivillig organisation som er dannet på Tobago, for at bevare øens skilpaddebestand. De giver retningslinier til hvordan du bedst kan opleve skilpaddene og samtidig ikke forstyrre dem under æglægning og klækningen. Du har ikke lov til at bruge blitz, eller køre på stranden i skilpaddesæsongen (du kan knuse æg eller køre ihjel de små skilpaddeynglinge). SOS Tobago sit frivilligekorps bevogter strandene under hele skilpaddesæsongen (marts – august) og har også en liste med godkendte turguider du kan leje for at opleve dette fantastiske natursceneri.

Det tar hunskilpadden næsten en time, der hun beveger sig frem og tilbage på stranden, for at finde den rette pladsen til at lægge sine æg. Hun begynder langsomt at grave med sine fødder og vi kan se at hun bruger alle sine kræfter for at lave redet færdig. Vi har bare så lyst til at gå frem for at hjælpe til, men ved jo at vi ikke skal forstyrre henne i denne processen. Efter næsten tre kvarter så er redet klart og hun kan lægge æggene. Det er mange æg! Det sies at hunskilpaddene kan lægge op til hundred æg hver gang. Og det ser næsten ud som hun græder når hun lægger æggene – vi kan se tårer i øjnene hennes. Vår umiddelbar tanke var at det må jo gøre ondt, eller at det hun er følelsesmessigt påvirket af denne situationen (hunskilpadden er forsvundet for længst når skilpaddeæggene klækkes). Men senere fant vi ud at det er på den måden at hun kan komme af med alt overflødig salt i systemet sit efter en lang tid på havet.

Med en gang hun er klar med æglægningen, så dækker hun redet til med sand, og ser til at æggene er gemt væk fra andre rovdyr, derefter slæber hun sig tilbage til havet og forsvinder. Hele seancen har taget næsten to timer. Tilbage sidder vi i måneskindet midt på natten, på stranden på Tobago og er ikke helt sikker på hvad vi nettop nu har vært vidne til.

Måske vil vi ikke opleve dette flere ganger, da læderskilpaddene er en udrydningstrued dyreart, og det frygtes at indenfor de næste fem til ti år vil læderskilpaddene være udryddet i visse farvand. Enda en grund til at opleve dem hurtigst mulig. Kom til Tobago og oplev dette natursceneriet før det er for sent. Om du vil læse mer om læderskilpaddene og muligheder for at adoptere en skilpadde kan du læse mer på SOS Tobago sin website: www.sos-tobago.org eller bliv ven med dem på Facebook, ved at søge på SOS Tobago. Om du vil rejse til Tobago for at opleve læderskilpaddene, finder du rejsebureauer som sælger Tobago på www.gotrindiadtobago.dk

Christine Engen - Tourism Information office-Nordic Countries
The Tourism Development Company of Trinidad & Tobago Ltd (TDC)
Lille Strandstræde 22
1254 Copenhagen K
Phone: 45 33115800 - Mob: 45 53582434
Personal email: christine@spirit-company.dk

Trinidad & Tobago er med sin forsigtige tilgang til turisme, en af de sidste uspolerede caribiske destinationer. Øerne ligger i den sydøstlige region af Caribien, med Trinidad som den livlige hovedø og storbyen Port of Spain, mens Tobago er indbegrebet af en caribisk ø, med afsides beliggende strande, maleriske landsbyer og charmerende små hoteller. Se mere på www.gotrinidadtobago.dk eller tilmeld dig til vor facebookside http://www.facebook.com/GoTrinidadTobago

Hurtige fakta

Save Our Sea Turtles (SOS) is a registered community based organization, founded in 2000 with an ambitious mission to conserve Tobago’s sea turtles and their coastal and marine habitat through research, education and eco-tourism. We achieve this through the hardwork of our volunteers, the blessing of the Tobago House of Assembly and the support of institutional funders and individual donors. Our programs include: Monitoring and data collection on the three main leatherback nesting beaches in the Courland Bay area and at key sites around the island and offshore. Encouraging sustainable economic growth in the community by supporting turtle friendly businesses and tour guides. Working with local government, the private sector and the schools to raise awareness of turtle conservation issues locally and nationally. SOS is a member of the Wider Caribbean Sea Turtle Conservation Network (WIDECAST ) and a founding partner organization in Turtle Village Trust.
Tweet dette