Er du klar til skiferien?

Skisæsonen er over os, og i de kommende uger begiver mange danskere sig på vej til de indbydende snemasser i nord og syd. For nogle ender turen desværre tidligere end ventet. Tryg giver de danske skiturister et par gode råd med på vejen.

Skiferien er for mange familier vinterens højdepunkt, hvor børn og voksne kan være aktive sammen. Men glæden kan i nogle tilfælde blive afløst af frustrationer og store ekstra omkostninger – både menneskeligt og økonomisk:

- Vi ser desværre, at nogle af vores kunder får ødelagt deres ferie på grund af nogle små fejl, som kunne være undgået, hvis de havde forberedt sig lidt bedre inden ferien. Mange er for eksempel ikke klar over, at det gule sygesikringsbevis ikke dækker hjemtransporten, hvis man kommer til skade på skiferien. Det gælder i det hele taget om at forudse ting, som kan stå i vejen for en vellykket ferie, siger Anne Marie Lai Kjar, der er chef for Tryg Alarm.

Trygs statistikker viser, at personulykkesforsikringen årligt er i brug cirka 1000 gange i forbindelse med skisport.

Derfor giver alarmchefen her nogle enkle råd til, hvordan du bedst forbereder dig til rejsen, og hvad du bør huske under selve skiferien.

Gode råd før du rejser:

• For at modvirke skader kan du med fordel sørge for at være i god form, inden du tager af sted på skiferie. På internettet kan du finde gode øvelser, der styrker kroppen til skiferien.
  • Vær opmærksom på, at det gule sygesikringsbevis kun dækker behandling i EU/EØS landene, og at hjemtransport aldrig er dækket. Derfor er det en god ide at købe en rejseforsikring. Her er det vigtigt at sikre sig, at der både er hjemtransport og skidækning i forsikringen.

Gode råd under skiferien

• Det er en god idé at have nummeret på alarmcentralen tastet ind i mobiltelefonen, så du hurtigt kan skaffe hjælp, hvis uheldet er ude.
  • Hav altid dit gule sygesikringsbevis og kopi af rejseforsikringspapirer på dig – også mens du står på ski. Husk, at du via Trygs rejse app ’Tryg på rejse’ nemt kan gemme dine forsikringspapirer på din telefon.
  • Når du er på skisportsstedet, så følg altid stedets regler. Gå aldrig ud over de afmærkede pister og tag hensyn til andre på pisterne.
  • Lad ikke dine små børn løbe alene uden opsyn. Tilmeld dem eventuelt en lokal skiskole, hvis både du og børnene er trygge ved det.

På Trygs hjemmeside – www.tryg.dk - kan du gratis downloade Trygs rejse app ’Tryg på rejse’, som hjælper dig med alt fra mistet bagage og kreditkort til sygdom og biluheld. Du behøver ikke være Tryg-kunde for at kunne bruge app’en.

Pressekontakt: Anne Anker, mobil: 23 24 35 67, anne.anker@tryg.dk

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2010 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 19,5 mia. DKK i 2010 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens vi i Finland og Sverige oplever hastig vækst. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com, www.facebook.com/trygdanmark, www.flickr.com/Tryg og www.youtube.com/TrygDanmark