Kom godt ind i det nye år uden skader

Sidste år registrerede Tryg cirka 700 skader på huse og ting i forbindelse med nytåret. Postkassen er fortsat et yndet mål, mens vildfarne raketter typisk er skyld i skader på tøj. Men du kan undgå skaderne ved at følge nogle gode råd.

31. december og 1. januar er ikke overraskende de dage, hvor forsikringsselskaberne registrerer flest såkaldte eksplosionsskader. Sidste år modtog Tryg i forbindelse med nytåret cirka 700 anmeldelser om skader på huse og indbo forvoldt af fyrværkeri.

- Det største antal skader ser vi på husforsikringen, hvor det fortsat er postkasserne, som er mest udsatte nytårsaften. På indbo ser vi typisk skader på tøj forvoldt af vildfarne raketter, fortæller Jette Pihl Jensen, direktør for Trygs forebyggelsesenhed.

Minimér risikoen for hærværk
Der er god grund til at mindske risikoen for hærværk. Dels fordi det sparer dig for unødigt besvær. Dels fordi en typisk postkasse som oftest vil koste mindre end en eventuel selvrisiko på forsikringen:

- Mange af vores kunder har en selvrisiko på deres husforsikring på 1500 eller 2500 kroner. Det betyder, at en sprængt postkasse til en værdi under selvrisikobeløbet ikke vil være dækket af forsikringen. Derfor vil jeg gerne opfordre til at afmontere postkassen i forbindelse med nytår, siger Jette Pihl Jensen.

Hun nævner desuden, at det kan være en god idé at blokere brevsprækker, så det ikke er muligt at smide fyrværkeri ind i boligen. Cykler, haveredskaber og andre ’løse’ ting bør så vidt muligt stilles i et aflåst skur eller lignende.

Brug kun autoriseret fyrværkeri
En af de store syndere i forbindelse med nytåret er ulovligt eller hjemmelavet fyrværkeri, som er både livsfarligt og ulovligt. Det øger risikoen for skader, og derfor bør du sikre dig, at fyrværkeriet er lovligt:

- Hvis du kommer til skade med ulovligt eller hjemmelavet fyrværkeri kan det være groft uagtsomt, og så dækker din ulykkesforsikring ikke. Forårsager du skader på andre med ulovligt fyrværkeri vil disse dog altid kunne få erstatning, slutter Jette Pihl Jensen.

Du kan finde flere gode råd om at undgå skader i forbindelse med nytåret på www.tryg.dk

Tryg vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2011 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 20,6 mia. DKK i 2011 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør. I Sverige markedsfører vi os under navnet Moderna. Tryg indgår i C20-indekset på Nasdaq OMX København og er desuden listet som samfundsansvarlig virksomhed på FTSE4Good indekset. Se også www.tryg.com, www.facebook.com/trygdanmark, www.youtube.com/TrygDanmark og www.flickr.com/tryg.