Spirituskørsel på ski kan blive en dyr affære

Skisæsonen er over os, og for mange er skiferien også ensbetydende med hyggelig afterski. Men vær opmærksom på, at en skade ikke er dækket af rejseforsikringen, hvis du kører spirituskørsel på pisterne.

Skiløb og afterski er for mange skiløbere indbegrebet af en god skiferie. Men kommer du galt af sted på pisterne på grund af for meget spiritus i årerne, dækker forsikringen ikke: - Reglerne er sådan, at hvis din beruselse er skyld i, at du kommer til skade, mens du står på ski, så dækker rejseforsikringen ikke. Det kan i værste fald betyde, at du selv kommer til at betale for behandling og hjemtransport. Og det kan blive en dyr affære, fortæller Annette Delpierre, der er afdelingsleder i Trygs rejseskadeafdeling. Samme forholdsregler som ved bilkørsel En god rettesnor i forhold til at kombinere skiløb med alkohol er, at holde sig til de samme forholdsregler som gælder, når du skal køre bil. - Vores oplevelse er heldigvis, at langt de fleste danske skiløbere har en fornuftig tilgang til det at kombinere skiløb med alkohol. Men vi har da også oplevet situationer, hvor det ikke var tilfældet, siger Annette Delpierre. Forebyggelse og håndtering af skader på skiferien Annette Delpierre giver desuden følgende gode råd med på vejen for at være godt rustet til at håndtere eller forebygge uheld: - Det er en god idé at have nummeret på alarmcentralen tastet ind i mobiltelefonen, så du hurtigt kan skaffe hjælp, hvis uheldet er ude. - Hav altid dit gule sygesikringsbevis og kopi af rejseforsikringspapirer på dig – også mens du står på ski. - Køb eller lej en skihjelm – og brug den. Den kan være livreddende ved alvorlige styrt. - Når du er på skisportsstedet, så følg altid stedets regler. Gå aldrig ud over de afmærkede pister og tag hensyn til andre på pisterne. - Lad ikke dine små børn løbe alene uden opsyn. Tilmeld dem eventuelt en lokal skiskole, hvis både du og børnene er trygge ved det. - Hvis du er kunde hos Tryg kan du tilmelde dig en særlig sms-service ’Tryg på rejse’, hvor du bliver varslet om fx naturkatastrofer i det område, hvor du opholder dig. Find flere gode råd til skiferien og informationer om rejseforsikringer og sms-service på www.tryg.dk, eller kontakt Tryg på 70 11 20 20.

Om os

Om Tryg”Det handler om at være tryg”. Som ledende nordisk forsikringskoncern med aktiviteter i Danmark, Norge og Sverige arbejder Tryg for at skabe tryghed og værdi for sine kunder, medarbejdere og aktionærer. I 2013 sikrede Trygs 3.700 medarbejdere tryghed for flere end 2,7 millioner kunder. Tryg er noteret på Nasdaq OMX Copenhagen, og 60 % af aktierne ejes af TryghedsGruppen smba, der via TrygFonden årligt uddeler omkring 500 mio. DKK til trygheds¬skabende formål.