Byg om i stedet for at bygge nyt – og lad sjælen blive boende

I stedet for at rive det hele ned og bygge nyt, valgte Birgit og Jacob at holde fast i sjælen fra de mange år og oplevelser, der var gemt i 70’er villaens mursten. Resultatet blev som et nyt specialdesignet hus og prisen den samme som et nyt typehus.

"Vi kunne have bygget nyt for de penge, vi brugte, men så kunne vi jo lige så godt have flyttet. Nu har vi skabt en ny trend her i sølvbryllupskvarteret,” fortæller Birgit Esbensen fra Høruphav på Sydals.

Villaen har fået vinduer fra gulv til loft med udgang fra alle rum og masser af lys. Væk er mange af væggene, og de mange små værelser med 70’ernes pistolgang måtte lade livet for at skabe større og mere luftige rum.

Det hele startede med ideen om en køkkenrenovering
Tanken om at slå køkken og stue sammen var ikke ny for Birgit, der syntes, det var trist at stå i køkkenet helt alene uden anden selskab end kaffemaskinen. Da projektet gik i gang, blev behovet for lys, luft og plads til livsglæde udvidet til også at omfatte terrasse og have.

De gamle termovinduer blev udskiftet med store gulv til loft vinduer fra Velfac. I dag kan hele væggen ud til haven og udsigten over Hørup Hav åbnes, så både køkken, stue, terrasse og have går i et med hinanden.

Ikke noget vedligehold – tak!
”Huset var blevet for besværligt at holde. Nogen siger, at deres huse er blevet for store, men jeg tror, de mener, at der er blevet for mange rum som ikke benyttes – dem har vi fjernet, og vi nyder rumligheden,” fortæller Birgit. ”Vi har heller ikke så mange møbler mere,” griner Jacob, der ikke længere kan gemme sig i krogene.

Lavt vedligehold var et af parrets krav. De valgte Velfac 200 gulv til loft vinduer og terrassedøre i alle rum. Denne vinduestype har stor isoleringsevne, og der kan møbleres helt op til vinduerne, uden at der kommer træk og gener. De udvendige rammer har vi fået leveret i grå RAL 7016, så det matcher med granitstenen på terrasserne, og så kræver det intet vedligehold.

Det skulle være nemt at ældes i boligen – før var der 13 indvendige døre, nu er der kun 7 tilbage. Tre stuer blev til en. Den gamle charme er der stadig, sammen med udsigten til birketræerne og pejsen, og børnebørnene synes, det er rart, at Birgit og Jacob blev boende blandt de legekammerater, de har kendt hele tiden.

Det eneste, der skal vedligeholdes, er husets facade, der skal males hver 5. år. Foreløbig er det en opgave, Jacob selv tager sig af.

”Vi synes, ombygning er den rigtige løsning for seniorer. Man beholder sit netværk, der er opbygget gennem et langt liv,” lyder det hen over sildemadden ved det store spisebord.