• VELFAC/

Nye vinduer er et af de steder, hvor der er mest at spare, når man skal energirenovere sit hus.

Det betaler sig at vælge vinduer med omhu og med tanke på både kvalitet, design, vedligeholdelse og økonomi.

En stor del af den energi, der bruges til at varme ældre boliger op, forsvinder ud gennem de lukkede vinduer. Derfor er udskiftning af vinduer en effektiv måde, at spare på varmeregningen og samtidig sikre et bedre indeklima med mindre kulde, træk og kondens.

”Et vindue fungerer ikke som en mur, hvor man udelukkende fokuserer på evnen til at holde kulden ude og varmen inde. De lavenergi-vinduer, der findes på markedet i dag kan faktisk tilføre bygninger mere energi i fyringssæsonen, end der forsvinder ud af de samme vinduer. På den måde bliver nye vinduer faktisk en energiressource på samme måde som f.eks. jordvarme, solceller og solfangere”, forklarer konstruktør Jørgen Munk fra VELFAC A/S, der har rådgivet vindueskøbere i mere end 25 år.

Et større økonomisk råderum opnås også ved at vælge vinduer med høj holdbarhed og lavt vedligehold.

10 gode råd når der skal vælges vinduer

1. Arkitektur og design – Vinduer er de enkeltelementer, der har størst betydning for facadens udtryk, derfor er det vigtigt, at vinduerne understøtter boligens arkitektur. Vælg vinduer, der er skræddersyede til lige netop din bolig. Du kan se hvordan dit eget hus vil se ud med forskellige typer vinduer på www.VELFACdesigner.dk
  2. Funktion – sørg for at vinduet passer til de ønsker der opfylder dine behov. Bor du i et hus med 1.sal, kan du med fordel vælge vendevinduer, som kan pudses indefra.
  3. Udnyt lyset – Vælg vinduer der lukker lyset ind. Vinduer fra gulv til loft giver refleksioner i både gulv og loft, som får lyset langt ind i rummet. Hvis man ikke ønsker gulv til loft vinduer, får du den bedste udnyttelse ved at placere dine vinduer så højt som muligt.
  4. Sundt indeklima – i huse uden mekanisk ventilation kan du med fordel bruge friskluftventiler – og gerne i flere rum, for at luften kan cirkulere
  5. Spar på varmen – 3-lags ruder isolerer bedst, og kan med fordel anvendes mod nord, hvor vinduerne ikke får direkte sollys. Mod syd, øst og vest kan 2-lags ruder med fordel anvendes, da de bedre udnytter den gratis varme som solen tilfører huset i fyringssæsonen.
  6. Vedligeholdelse – det kan være dyrt at købe billigt, fordi det medfører store udgifter til vedligeholdelse. Tænker du totaløkonomisk, når du vælger vinduer kan du spare tusindvis af kroner i løbet af vinduets levetid.
  7. Økonomi – Undersøg om der er garanti på dine vinduer, og om det er muligt at få reservedele også efter 5 år.
  8. Kvalitet – vælg et anerkendt produkt, der er testet og lever op til kravene på markedet
  9. Sikkerhed – overvej hvor sikre du ønsker dine vinduer, vælg indbrudssikrede vinduer og vinduer med børnesikring.
  10. Rådgivning – benyt dig af den gratis rådgivning, der er til rådighed.

Kom godt i gang

Find flere ekspertråd om vinduer eller bestil en gratis opmåling til nye vinduer på www.VELFAC.dk.

Tags: