Originale RIBO-vinduer flyttes til Den Gamle By

Tømrerne har holdt rejsegilde, og efter sommerferien går de i gang med at montere de originale RIBO- vinduer i lægeklinikken i ’Helsingørhjørnet’. Når huset i Den Gamle Bys 1974-kvarter står færdigt, vil gæsterne kunne opleve en bydel, som den så ud, da ABBA vandt det europæiske Melodi Grandprix.

De to RIBO-vinduer med beslag, som bliver monteret i hjørnehuset fra Helsingør, er taget ud af to forskellige huse i Ringkøbing, fortæller udviklingschef i Velfac, Torben Hundevad. Det ene vindue er tophængt, mens det andet er et vippevindue. Begge vinduer er produceret i 1974 og har dermed vist en holdbarhed på foreløbig 38 år.

”Det er skam holdbare vinduer, der blev produceret dengang, og i dag er levetiden endnu længere, mindst 50 år. Vi har gennem årene oparbejdet en meget stor erfaring. Konstruktionen, overfladebehandlingen og samlingerne er blevet forbedret, så det er på flere måder et bedre vindue, vi kan producere i dag,” fortæller udviklingschefen.

Ifølge arkitekt i Den Gamle By Jonas Rump Nielsen går opgaven ud på at kunne rekonstruere huset og genskabe historien så præcist som muligt. Det giver nogle store udfordringer, når byggeskik og byggestil i en treetages ejendom fra 1898 skal rekonstrueres ned til mindste detalje. Der er tale om et hjørnehus med tårnspir og med mange facadedetaljer med kunstfærdig cementstuk og pyntelige gesimser.

”Vi genskaber arkitekturen og husets livshistorie, men uret gik i stå i 1974, og derfor vil man blandt andet kunne se brune vægge og orange lamper i rummene,” fortæller Jonas Rump Nielsen.

Det har kostet en del research at finde frem til en nedrivning, hvor vinduer og beslag matchede året 1974. Tilsvarende har murerne skullet genopdage, hvordan man sætter vinduerne i ved at "mure i knas", dvs. at vinduerne sættes i under opmuringen og ikke bagefter, som man ellers ville gøre i nutidigt byggeri.

”I mange af vores huse har tømrerne konstrueret kopier af vinduer og beslag, for eksempel helt tilbage fra baroktiden, men det er meget vanskeligt at konstruere nye fabriksfremstillede vinduer, ” siger Jonas Rump Nielsen.

RIBO-vinduer i ny udgave

RIBO-vinduerne er blevet relanceret i en opdateret udgave og specielt designet til de mange parcelhuse fra 1960’erne og 1970’erne, hvis vinduer står over for at skulle udskiftes. Nye vinduer med super lavenergiruder barberer varmeregningen ned, og med RIBO kan man få et kvalitetsvindue, der ligner husets oprindelige vinduer. Gamle trævinduer kan udskiftes til nye RIBO-vinduer enten i træ eller i aluminium udvendig og træ indvendig. Nøjagtigt tilpasset i mål, så de passer til de eksisterende vindueshuller.

RIBO-vinduer er blandt de allerbedste på markedet, når det gælder isoleringsværdier. For en 3-lags standardrude er u-værdien 0,79 svarende til et A-mærket vindue. Dermed vil vinduet opfylde de isoleringskrav, man forventer i bygningsreglementet i 2020.

Hvis man vælger at udskifte gamle vinduer, kan man regne med en energibesparelse på mellem 15-20 procent. En anden fordel ved nye vinduer er, at man slipper for træk og kulde.