• WiMP Music/

Verdens første lyttende musiktjeneste - nu kan WiMP identificere musikken, der kommer ud af højtalerne

Mange danskere lytter i dag til musik via en streamingtjeneste. Nu kan musiktjenesten WiMP, som den første streamingtjeneste i verden, ikke bare spille, men også lytte til og identificere musik! Har du nogensinde spekuleret på, hvilket nummer det mon er, der bliver spillet i butikken, på cafeen, til festen eller i radioen? Nu kan du, på få sekunder, finde ud af det med den nye lydsøgnings-funktion i WiMP.

Musiktjenesten WiMP lancerer i dag en opdatering for iPhone og iPad, og den største nyhed er den nye mulighed for lydsøgning. Det betyder, at når du hører en sang i radioen eller andre steder og spekulerer på, hvem der mon spiller, kan du trykke på knappen 'identificer sang' i WiMP og få svaret med det samme. Du kan samtidig gemme numrene i dine playlister, og på den måde samle sange du f.eks. hørte og kunne lide på din ferie i udlandet eller en aften i byen.

"Det er WiMPs vigtigste opgave at inspirere til et rigere og sjovere musikliv. Folk hører musik spille overalt i deres hverdag. Denne funktion gør det muligt at finde ny inspiration, hvor end musikken spiller. Det foregår helt simpelt ved, at du hører en god sang, slår lydsøgning til, hvorefter sangen identificeres og kan afspilles direkte i WiMP. Det har altså aldrig været nemmere, at lave soundtracket til ens liv", siger Thor Martin Jensen fra WiMPs musikredaktion.

Lydsøgningsfunktionen er udviklet i samarbejde med leverandøren Gracenote, som gør det muligt for WiMP at identificere lyd og søge efter resultater i det store musikkatalog. Gracenote har verdens største database med adgang til det meste, og programmet genkender og identificerer artistens navn, album og sangens titel, hvilket sendes til WiMP. WiMP foretager derefter en søgning i eget katalog og viser det mest populære hit. Jo flere der bruger søgningsfunktionen, jo bedre bliver den.

Med lydsøgning lytter WiMP og identificerer nummeret, søger i databasen – og det nummer du spekulerede på, hvad var, er nu klar til at blive gemt i en playliste eller til umiddelbar afspilning.

Tjek video demonstration her: http://www.youtube.com/watch?v=IieWYjVDVVs&feature=youtu.be

For mere information eller spørgsmål, venligst kontakt: Kristin Castillo Eldnes, Kommunikations- og PR-chef, kristin.eldnes@wimpmusic.com, +47 908 07 389, eller Thor Martin Jensen, talsmand for WiMP Danmark, +45 20 30 46 86, thor.martin.jensen@wimpmusic.com

WiMP er en musikstreamingtjeneste, der fokuserer på at inspirere brugere til at finde ny musik og gamle favoritter. Med lokale musikredaktører i hvert land giver WiMP daglige anbefalinger, tips og playlister til enhver lejlighed. Tjenesten er tilgængelig på computere, smartphones, tablets og musikafspillere. Læs mere på www.wimp.dk.