WiMP opsummerer 2011 og ser frem i 2012

2011 var et godt år for musikstreamingtjenesten WiMP. I 2011 øgedes antallet af WiMP-brugere eksplosivt, og i Danmark fik streamingtjenester for alvor opmærksomhed. WiMP-redaktionen leverede daglig inspiration til brugerne og publicerede over 500 spillelister i årets løb. I 2012 forsætter den danske WiMP-redaktion med at guide danskerne i ny og gammel musik. Brugerne fik også bedre muligheder for at tage musikken med overalt, da WiMP i 2011 blev tilgængelig på blandt andet iPad, Nokia-telefoner, Sonos og Windows Phone 7.

”WiMPs succes har til dels en sammenhæng med vores fokus på lokal musik. WiMP i Danmark er først og fremmest en dansk tjeneste med musik, danskerne er interesserede i, hvad enten den er international eller dansk. Sådan er det også med WiMP i de andre lande. I Norge er WiMP en norsk tjeneste, mens den i Tyskland vil være tysk. I hvert land har vi en lokal redaktion, der guider brugerne i det store katalog, og som er relevant for hvert marked”, siger Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro.

WiMP vandt i juli 2011 den prestigefulde Meffy Awards i London i kategorien ”bedste musiktjeneste” og fik desuden en række andre priser og kåringer. I Danmark blev WiMP i november udråbt som den bedste musikstreamingtjeneste i en duel mod Spotify i magasinet Mobil. WiMP-redaktionens mange aktiviteter har en stor del af æren for denne succes.

I 2011 løb Rasmus Seebach med titlen som årets mest afspillede danske WiMP-artist med albummet ’Mer’ End Kærlighed’ og mest afspillede sang med hittet ’I Mine Øjne’ og fik overrakt et fint bevis af WiMP-redaktionen. Engelske Adele var både årets mest spillede internationale album med ”21” og mest spillede internationale sang med ”Set Fire To The Rain”.

Danske kunstnere som Rasmus Seebach, Magtens Korridorer, TV 2 og When Saints Go Machine leverede kommentarversioner af deres album, hvor de forklarer historien bag hvert enkelt nummer. Det samme gælder store udenlandske navne som Paul Simon og David Guetta. Ofte med ganske underholdende resultater. Og der er flere på vej. Stig fra D-A-D har indspillet en kommentarversion af bandets seneste album, der snart er tilgængelige, mens Kashmir for tiden afholder en Facebook-afstemning om, hvilket af de gamle album, fansene helst vil høre historien om.

Men det er ikke kun i selve klienten, at der er sket spændende ting. I oktober afholdt WIMP Danmark i samarbejde med magasinet Vice den første gratiskoncert i rækken ’WiMP Live’ på Bakken i Kødbyen i København. Her spillede Kidd, Shanghai og Taragana Pyjarama, og liveoptagelserne kunne efterfølgende høres i WiMP.

WiMP Danmark lancerede også sin blog, hvor der fokuseres på klassisk musikjournalistik i form af interviews og genrefeatures. Her er der blevet plads til store interviews med blandt andre Ulige Numre og Medina, men også baggrundsartikler, der afdækker mindre kendte hjørner af den moderne musik som for eksempel britisk basmusik og hiphop fra de amerikanske sydstater. Ideen er her at sætte det enorme katalog i en musikhistorisk kontekst og gøre det lettere at navigere i musikken.

WiMP giver dig adgang til alverdens musik, uanset hvor du er, og i løbet af året blev nye versioner for iPad, Nokias Symbian, Windows Phone 7 og Sonos lanceret. Desuden kom der også opdateringer for WiMP til PC/Mac, iPhone og Android og Logitech Squeezebox.

2012 vil blandt andet byde på WiMP til Android-tablets og andre digitale stereoanlæg. WiMP vil også åbne for at eksterne leverandører af musikafspillere selv kan udvikle WiMP-klienter via et API.

WiMP er tilgængelig i Danmark, Norge og Sverige, samt i Portugal under et andet varemærke og WiMP forbereder også lancering i blandt andet Tyskland, Irland og Benelux.

For mere information eller spørgsmål, venligst kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informationschef, kristin.eldnes@aspiro.com, +47 908 07 389 eller Thor Martin Jensen, talsmand for WiMP Danmark, +45 20 30 46 86, thor.martin.jensen@aspiro.com.

WiMP
WiMP er en skandinavisk musikstreamingtjeneste leveret af Aspiro. WiMP er fri for reklame, og er baseret på betaling – for at sikre indtægter også til artister, rettighedshavere og musikselskaber. WiMP lægger vægt på at have en aktiv og lokal musikredaktion som blandt andet producerer anbefalinger og playlister. Det er også et mål at være bedst til dansk musik. WiMPer tilgængelig i forskellige versioner til computer, mobil, tablet og musikafspillere. Læs mere på www.wimp.dk