• Zekler/

De færreste i bygge- og industrisektoren beskytter hørelsen tilstrækkeligt-    Zekler vil øge brugen ved hjælp af behagelige og enkle høreværn

Høreskader er almindeligt forekommende i bygge- og industrisektoren. En ny undersøgelse fra Zekler viser, at de fleste i bygge- og industribranchen kun anvender høreværn sporadisk, på trods af at skaderne kan forebygges ved at anvende høreværn igennem hele arbejdspasset. Nu introducerer Zekler en ny serie komfortable høreværn med smart Bluetooth®-teknologi.

Da Zekler spurgte Sveriges bygge- og industrisektor om sikkerhed på arbejdspladsen, fik man bekræftet, hvad man længe har haft mistanke om. Hele 44 % af dem, der arbejder i støjende miljøer, svarede, at man kun anvender høreværn, når man selv skal udføre et arbejdsmoment, hvor der kan opstå høje lyde. Kun 1,3 % svarer, at de har høreværnet på i hele arbejdspasset.

-       En god beskyttelse af hørelsen får man kun, når høreværnet sidder på i hele arbejdspasset og ikke bare ved sjældne lejligheder. Når man arbejder i støjende miljøer, påvirkes hørelsen hele tiden, og man kan som oftest ikke forudse, hvornår der pludseligt opstår høje lyde i omgivelserne, siger Maria Wiland, som er sortimentchef hos Zekler.

Otte ud af ti angiver, at den primære årsag til at de ikke anvender høreværn i hele arbejdspasset er, at de ikke synes, at det behøves. En anden årsag er, at de synes, det er svært at samtale med kollegerne.

Komfort og pasform vigtigst
97 % svarer, at det absolut vigtigste ved valget af høreværn er, at det sidder bekvemt og ikke skaver. Desuden svarer 63 %, at de sætter pris på høreværn med medhør, hvilket betyder, at man kan høre omgivelseslyde, samtidigt med at man beskyttes mod støj.

-       En forudsætning for at kunne og ville bære høreværn igennem hele arbejdspasset er, at man har en komfortabel beskyttelse med enkle og smarte funktioner. Derfor udvikler vi nu høreværn, der ikke alene dæmper lyd, men også sidder behageligt, har god medhørsfunktion og er enkle at håndtere, fortsætter Maria Wiland.

Nye ørekopper fra Zekler med smarte funktioner
Zeklers nye serie høreværn har mange smarte funktioner og da frem for alt Bluetooth®-teknologi, som gør, at man kan tale i telefon, lytte trådløst til sin yndlingsmusik eller radioen. Høreværnet har også niveauafhængigt medhør, som forstærker svage lyde og tillader brugeren at høre omgivende lyd, samtidigt med at man beskyttes mod høje impulslyde. En anden smart funktion er, at ørekoppernes volumen ikke behøver at justeres ved indgående telefonsamtaler. Den justeres automatisk ud fra det omgivende lydniveau.

Zeklers nye ørekopper kan købes i byggemarkeder og hos industriforhandlere og vejledende udsalgspris er kr 3.450 ex moms.

Svarfrekvens og gennemførelse
Undersøgelsen blev foretaget på 249 personer, der var ansat i byggevirksomheder i Sverige. De der svarede, er site managers, projektledere, arbejdsledere, projektansvarlige og indkøbere. Undersøgelsen blev foretaget med webbaserede spørgeskemaer i december 2013 og januar 2014 af "Sverige Bygger" på initiativ af Skydda, som varemærket Zekler hører under. Størstedelen af dem, der har svaret (62,39 %) har arbejdet i byggebranchen i over 20 år. 64 % af de svarende arbejder i små og mellemstore virksomheder med under 100 ansatte.

For mere information, kontakt venligst:
Maria Wiland, sortimentchef, Zekler
E-mail: maria.wiland@skydda.se