MONDOLTA UUDET MATKAOPPAAT BERLIINIIN JA NEW YORKIIN

Matkailulehti Mondon opaskirjasarjassa julkaistaan tämän viikon Matka11 -messuilla kaksi uudistunutta matkakirjaa: Mondo matkaopas Berliini ja Mondo matkaopas New York.

Tuhdin, 346-sivuisen New York -oppaan on kirjoittanut elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Alli Haapasalo.  Uusien kohteiden lisäksi oppaassa on nyt sata sivua enemmän ravintoloita, putiikkeja, nähtävyyksiä ja kaupungin tarinoita.

Reippaasti lisää tilaa on saanut myös Brooklyn, jonka suosio on kovassa nousussa. "Tein Brooklynin eri kaupunginosissa niin paljon ihania löytöjä, että kirjan valmistuttua oli muutettava Brooklyniin! Mukana on muun muassa Brooklynin paras ravintola, hauskin kirppis, hienoin museo ja tunnelmallisin kaupunginosa", Alli Haapasalo sanoo.  "Ensi kertaa New Yorkiin matkaava löytää kirjasta kaikki kaupungin olennaiset kohteet. Ja vaikka New Yorkissa olisi käynyt jo monta kertaa, kirjasta löytyy kymmeniä uusia, tutustumisen arvoisia kohteita. Legendaaristen nähtävyyksien ja kulttuuri-instituutioiden lisäksi valikoin mukaan erityisesti paikallisten rakastamia paikkoja, joissa käyminen valottaa entistä tarkempaa kuvaa alati muuttuvasta suurkaupungista," kertoo Haapasalo.

Nyt erittäin suositusta kaupunkilomakohteesta julkaistavan Mondo Berliini -oppaan on kirjoittanut kaupungissa pitkään asunut Matias Möttölä. Etenkin oppaan ravintola- ja ostososiot ovat uudistuneet, mukana päivitystyössä on ollut 2000-luvun alusta Berliinissä asunut toimittaja Anna Kauppi.

"Berliini ei 2010-luvullakaan suostu jämähtämään paikoilleen, vaan kaupunki muuttuu jatkuvasti. Aina on uusi syy matkustaa Berliiniin", Matias Möttölä sanoo. Vankka tietopaketti Berliinistä on 276-sivuinen.

Oppaat julkistetaan Matka 2011 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Julkistustilaisuuksissa tekijöistä tavattavissa ovat Alli Haapasalo ja ja Anna Kauppi.

• New York -opas julkistetaan perjantaina 21. 1. kello 12.20 Mondo-lavalla, halli 6.
• Berliini-opas julkistetaan lauantaina 22. 1. kello 10 Mondo-lavalla, halli 6.

Mondo New York, Haapasalo Alli, ISBN 978-952-5678-23-9, Image Kustannus Oy 2011
Mondo Berliini, Möttölä Matias, ISBN 978-952-5678-22-2, Image Kustannus Oy 2011

Arvostelukappaletilaukset ja lisätietoja: Image Kustannus Oy, Mondon päätoimittaja Heikki Valkama,

heikki.valkama@imagekustannus.fi , p. 050 563 0202

Mondo matkaopppaat Berliini ja New York ovat matkailulehti Mondon opaskirjasarjaa, jossa on julkaistu jo yli 20 kohdetta, joista uusimpina Berliini, Istanbul, Lontoo, New York, Peking, Pietari, Tallinna, Tokio, Tukholma, ja Wien.

Image Kustannus julkaisee Matkailulehti Mondon ja sen oppaiden lisäksi Image-lehteä. Image Kustannus on osa A-lehdet-konsernia.