Soundi: Tom Waits ja Mirel Wagner tekivät vuoden parhaat albumit

Soundi-lehden vuoden 2011 parhaat ulkomaiset ja kotimaiset levyt on valittu: vuoden 2011 parhaaksi ulkomaiseksi albumiksi nousi yhdysvaltalaisen laulaja-lauluntekijä Tom Waitsin Bad As Me -levy. Erinomaisten muusikoiden kanssa toteutettu kokonaisuus on nähtävissä synteesinä Tom Waitsin koko ansiokkaasta urasta.  Valinnan vuoden levyistä tekivät musiikkilehti Soundin raati, joka koostui 29 toimittajasta.

Vuoden toiseksi parhaaksi ulkomaiseksi albumiksi raati valitsi englantilaisen PJ Harveyn kunnianhimoisen Let England Shake -levyn, jonka kappaleet puivat artistin kotimaan historiaa sotien näkökulmasta. Äänestyksessä kolmanneksi sijoittui yhdysvaltalaisen Bon Iverin monikerroksinen Bon Iver, Bon Iver -levy, jolla hän lunasti asemansa modernin folk-musiikin mestarina.

Vuoden 2011 parhaaksi suomalaiseksi albumiksi Soundin toimittajat valitsivat Mirel Wagnerin Mirel Wagner -ensilevyn. Nuoren naisen vain kitaransa kanssa esittämät laulut ovat minimalistisia ja hauraita, mutta samaan aikaan väkeviä.

Tämän vuoden toiseksi parhaana kotimaisena albumina raati piti Rubikin Solar-levyä, jolla yhtye löysi ihanteellisen tasapainon popkoukkujen ja progressiivisten rakenteiden välille. Äänestyksessä kolmanneksi tuli Reginan Soita mulle -albumi, jolla yhtye siirtyi onnistuneesti elektronisesta musiikista raikkaan kitarapopin pariin.

Vuoden parhaaksi heavylevyksi Soundin kirjoittajat valitsivat islantilaisen Sólstafirin Svartir sandar -albumin ja vuoden parhaaksi retrojulkaisuksi The Beach Boysin The Smile Sessions -boksin.

Vuoden parhaista levyistä lisää 14. joulukuuta ilmestyvässä Soundissa.

Lisätiedot: A-lehdet Oy, Soundin toimituspäällikkö Tero Alanko, p. 050 598 4535

VUODEN PARHAAT ULKOMAISET ALBUMIT:
1. Tom Waits: Bad As Me
2. PJ Harvey: Let England Shake
3. Bon Iver: Bon Iver, Bon Iver
4. Elbow: Build A Rocket Boys!
5. Wilco: The Whole Love
6. James Blake: James Blake
7. Ryan Adams: Ashes & Fire
8. Ry Cooder: Pull Up Some Dust And Sit Down