Tuulilasi testasi: henkilöautojen käsisammuttimissa suuria eroja

Autokäyttöön myytävissä käsisammuttimissa on Tuulilasi-lehden testin mukaan merkittäviä eroja. Toiminta-aika on hyvä sammutustehon mittari.  Nyt testatuissa kaksikiloisissa jauhesammuttimissa toiminta-aika vaihteli 12 ja 17 sekunnin välillä. Pisimpään toiminut sammutin suihkutti sammutusainetta yli kolmanneksen pitempään kuin lyhimpään toiminta-aikaan jäänyt laite.

Kaikissa kahdeksassa kokeillussa sammuttimessa oli kuitenkin vähintään luvattu määrä sammutusainetta, useimmissa hieman enemmänkin. Sammuttimen saaminen toimintakuntoon oli useimmissa tapauksissa helppoa, mutta yhden sammuttimen varmistussokan poistaminen vaati erittäin paljon voimaa.

Myös sammutinten kiinnitysmahdollisuudet autoon vaihtelivat melko paljon. Parhaissa sammuttimissa pullo on kiinnitetty autossa säilytystelineeseen pannoilla, mutta useimmissa malleissa teline ei mahdollista pullon riittävän tukevaa kiinnitystä.

"Käsisammutin on edelleen aivan liian harvassa autossa. Sammutinhan ei Suomessa ole henkilöautoissa pakollinen, mutta sammuttimesta saattaa olla jopa ihmishengen pelastava hyöty oikeassa tilanteessa. Hyvä sammutin on sellainen, jonka kuski kuin kuski saa hetkessä toimintakuntoon ja jossa on riittävä teho ja toiminta-aika esim. moottoripalon sammuttamiseen. Sokan jäykkyys saattaa hidastaa sammutuksen aloittamista ja jopa estää sammuttimen käytön," kertoo Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela.

Käsisammutinvertailu julkaistaan kokonaisuudessaan 4.4. ilmestyvässä Tuulilasissa 5/2012.

Lisätiedot:
Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela, GSM 050 414 4298
Tuulilasin toimittaja Timo Nurmi, GSM 050 414 4579

Tuulilasin lukijamäärä on 406 000 (KMT Lukija 2011) ja levikki 78 432 (LT 2011).
Tuulilasi kuuluu A-lehdet Oy:hyn, jonka muita julkaisuja ovat Apu, Avotakka, Demi, Eeva, Image, Kauneus & Terveys, Lily.fi, Maku, Meidän Mökki, Meidän Talo, Mondo, Soundi, Urheilulehti, ViherPiha, Voi hyvin, ApuKrypto ja ApuRistikot.