Tuulilasin Merkkien Merkki: Lexuksen ote pitää!

Vuosittain toteutettava Tuulilasin Merkkien Merkki ottaa monista muista alan tutkimuksista poiketen tutkimukseen mukaan uusien autojen lisäksi käytettyjä autoja kahdeksaan ikävuoteen saakka. Tutkimus on armoton, sillä kärkeen pääsee vain, jos auto ja siihen liittyvät palvelut koetaan erinomaisiksi sekä uusien että käytettyjen puolella.

Viime vuonna Toyota-konserni nappasi Toyotalla ja Lexuksella kaksoisvoiton, tänä vuonna japanilaissisarusten väliin kiilasi saksalainen sporttimerkki Porsche. Lexukselle ei tunnu löytyvän vahvaa haastajaa, sillä se otti voiton nyt kolmannen kerran peräkkäin!

Tutkimuksessa on mukana peräti 30 automerkkiä ja yli 12 000 autonkäyttäjää. Vastaajina ovat tavalliset autoilijat, jotka ajavat itse hankkimallaan autolla ja maksavat sekä hankinnan että ylläpidon kustannukset itse. Mukana ei ole yritysautojen käyttäjiä.

Paras merkki löydetään, kun mitataan autoon sekä sen myynti- ja huoltopalveluihin liittyvä tyytyväisyys. Tutkimus paljastaa myös, kuinka sitoutuneita autoilijat ovat merkkiinsä.

"Vastaajien keskimääräinen tyytyväisyys on noussut viime vuodesta. Toisaalta pitää muistaa, että vaikka monet merkit paransivat tulostaan, niiden sijaluku heikkeni", toteaa Tuulilasin tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen.

"Ensi syksynä teemme tutkimuksessa merkittävän aluevaltauksen ja siirrymme ensimmäistä kertaa mallisarjatasolle. Silloin nähdään, onko Volkswagen Golf parempi auto kuin vaikkapa Ford Focus", jatkaa Viitanen.

Vuosittain toteutettava Tuulilasin Merkkien Merkki on Suomen suurin ja kattavin autoilijatutkimus. Ensimmäisen kerran Merkki Merkki tutkittiin jo vuonna 1998.

Merkkien Merkki -tuloksista kerrotaan lisää 18.5.2011 ilmestyvässä Tuulilasissa ja Tuulilasi.fissä.

Lisätietoja tutkimuksesta antavat:
Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela, p. 050 414 4298,
lauri.larmela@a-lehdet.fi
Tuulilasin tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen, p. 050 414 4304, jorma.viitanen@a-lehdet.fi

Tuulilasin Merkkien Merkki 2011 -tulokset
Fiat 696
Chevrolet 694

Keskiarvo 772

Tuulilasin lukijamäärä on 407 000 (KMT Lukija 2010) ja levikki 77 805 (LT 2010).
Tuulilasi kuuluu A-lehdet Oy:hyn, jonka muita julkaisuja ovat Apu, Avotakka, Demi, Eeva, Image, Kauneus & Terveys, Lily.fi, Maku, Meidän Mökki, Meidän Talo, Mondo, Soundi, Urheilulehti, ViherPiha, Voi hyvin, ApuKrypto ja ApuRistikot
.