• AC-Sanafor/

Coca-Cola Finland ja Sinebrychoff ottavat käyttöön kasvipohjaista muovia sisältävät virvoitusjuomapullot ensimmäisinä Suomessa

Coca-Cola Finland ja Sinebrychoff tuovat syyskuussa Suomen markkinoille puolen litran Coca-Cola, Coca-Cola light ja Coca-Cola Zero -juomat uusissa PlantBottle™-kierrätysmuovipulloissa. PlantBottle™ on Coca-Cola Companyn kehittämä maailman ensimmäinen kierrätysmuovipullo, jonka valmistamisessa on osittain käytetty kasvipohjaista muovia. Sinebrychoff ottaa käyttöön Suomessa myytävät PlantBottle™-muovipullot tuotantolaitoksella Keravalla.  Uudenlaisten pullojen ympäristöjalanjälki on pienempi ja niiden valmistamiseen tarvitaan vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja verrattuna perinteiseen muovipulloon.

PlantBottle™-pullo on maailman ensimmäinen kierrätettävä PET-muovipullo, jonka valmistuksessa käytetään öljypohjaisen raaka-aineen ohella kasvipohjaista muovia.

Kasvipohjaisen muovin osuus koko pullosta on Suomessa 15 prosenttia ja öljypohjaisen raaka-aineen osuus 35 prosenttia. Lisäksi suomalaisten PlantBottle™ -pullojen valmistamiseen käytetystä materiaalista 50 prosenttia on kierrätettyä PET-muovia. Näin ollen kierrätetty materiaali ja kasvipohjainen materiaali muodostavat Suomessa yhteensä jopa 65 prosenttia PlantBottle™-pullon materiaalista.

PlantBottle™-pullo näyttää ja tuntuu perinteiseltä muovipullolta. PlantBottle™-pullon ympäristöjalanjälki on kuitenkin perinteistä PET-pulloa pienempi ja se käyttää vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja. Esimerkiksi vuonna 2010 valmistettuihin 2,5 miljardiin PlantBottle™-pulloon käytettiin 60 000 tynnyrillistä vähemmän öljyä kuin olisi käytetty perinteisten PET-pullojen valmistamiseen.

Tulevaisuudessa pyritään täysin kasvipohjaiseen pullopakkaukseen

– Meillä on selkeä näkemys siitä, millainen tulevaisuuden pullon on oltava. Tavoitteenamme on kehittää pullo, joka on valmistettu sataprosenttisesti kasvipohjaisesta uusiutuvasta raaka-aineesta ja joka on nykyisten pullojen tavoin kierrätettävä ja käytettävissä materiaalina uudestaan. PlantBottle™ on ensimmäinen ja tärkeä askel tällä kehitystiellä. Kierrätettyä ja kasvipohjaista materiaalia hyödyntävä pullo vähentää jo nykyisellään uusiutumattomien fossiilisten polttoaineiden käyttöä, kertoo Théa Natri, viestintä- ja yhteiskuntasuhteet, Coca-Cola Finland Oy.

– Pakkausinnovaatioiden avulla voidaan keventää pakkausten ympäristöjalanjälkeä muun muassa vähentämällä materiaalien käyttöä. Pullojen lisäksi muussakin Coca-Colan ja Sinebrychoffin yhteistyössä on materiaalien kevennyksellä pystytty vähentämään muovin käyttöä, toteaa Rauno Sillanpää, laatu- ja kehityspäällikkö, Sinebrychoff.

Myös materiaalin kierrätettävyyteen on kiinnitettävä huomiota. Siksi PlantBottle™ on kehitetty materiaalina täysin kierrätettäväksi ja se on mukana Palpan panttijärjestelmässä. PlantBottle™-pakkauksia voidaan käyttää ja kierrättää tavallisen PET-muovin tavoin uudelleen ja uudelleen. PlantBottle™-muovista voidaan kierrätettynä valmistaa paitsi uusia pulloja, myös muita kierrätysmuovista valmistettavia tuotteita vaatteista designhuonekaluihin, Sillanpää jatkaa.

Tavoitteena on PlantBottle-pakkausten käyttö kaikissa Coca-Cola Companyn tuotteissa 2020 mennessä

The Coca-Cola Company oli vuonna 1991 maailman ensimmäinen yhtiö, joka esitteli osittain kierrätetystä muoviraaka-aineesta valmistetun muovijuomapullon. Ensimmäiset osittain kasvipohjaisesta muovista valmistetut PlantBottle™-pullot lanseerattiin Tanskassa vuonna 2009, minkä jälkeen pakkaus on otettu käyttöön 24 muussa maassa. Tämän muutoksen myötä yli 10 miljardia perinteistä muovipulloa vastaava määrä pulloja on tuotettu osittain kasvipohjaista materiaalia hyödyntäviksi PlantBottle™-pulloiksi. Euroopassa pullo on käytössä Tanskan lisäksi mm. Ruotsissa, Norjassa, Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa. Coca-Cola Companyn tavoitteena on, että PlantBottle™-pakkausta käytetään yhtiön kaikissa tuotteissa ja 207 toimintamaassa vuoteen 2020 mennessä.

TAUSTATIEDOTE LIITTEENÄ

Lisätietoja:

Théa Natri, viestintä- ja yhteiskuntasuhteet, Coca-Cola Finland Oy: puh. 040 528 9777, sähköposti tnatri@coca-cola.com

Timo Mikkola, viestintäpäällikkö, Sinebrychoff: puh.  040 830 7176, sähköposti timo.mikkola@sff.fi

Kuvia:

www.sinebrychoff.fi - media - kuvapankki - tuotanto

The Coca-Cola Company / Coca-Cola Finland Oy

The Coca-Cola Company (www.coca-colacompany.com) on maailman suurin alkoholittomiin juomiin erikoistunut juomayhtiö, jonka yli 500 juomamerkkiä ja yli 3000 erilaista juomaa virkistävät kuluttajia yli 200 maassa. Coca-Colan lisäksi yhtiön juomavalikoimaan kuuluvat mm. Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Coca-Cola Zero, Glacéau Vitaminwater, Powerade, Minute Maid, Simply ja Georgia, joiden jokaisen myynti ylitää arvoltaan miljardi dollaria. Kansainvälisesti The Coca-Cola Company on johtava yhtiö hiilihapollisten juomien, mehujen ja mehujuomien sekä valmiiden tee- ja kahvijuomien kategorioissa. Coca-Cola Finland Oy (www.coca-cola.fi) on The Coca-Cola Companyn omistama tytäryhtiö, joka vastaa Coca-Cola-tuotemerkeistä ja kuluttajamarkkinoinnista Suomessa.  Juomien valmistuksesta ja myynnistä Suomessa vastaa Sinebrychoff, jonka tiloissa Keravalla Suomen Coca-Cola toimii.

Sinebrychoff

193-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Yhtiön liikevaihto 2012 oli 369 miljoonaa euroa. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.sinebrychoff.fi — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.facebook.com/Sinebrychoff1819www.kohtuullisesti.fi