• AC-Sanafor/

Entinen ydinkoealue tai vankisiirtola Australiassa: Matkusta maailman uusiin perintökohteisiin

UNESCO listasi heinäkuussa 21 uutta maailmanperintökohdetta. Yhteensä perintökohteita on maailmassa nyt jo yli 900 ja ne on lajiteltu erilaisiin kategorioihin kuten luontokohteisiin tai uhanalaisiin kohteisiin. Uusista maailman perintökohteista 7 on kulttuurikohteita. Hotels.com tutustui uusiin kulttuuriperintökohteisiin sekä niiden lähistöllä sijaitseviin majapaikkoihin.

Australian vankisiirtolat

Iso-Britannian kuningaskunta kuljetti 1700- ja 1800-luvuilla vankeja Australiaan kärsimään rangaistustaan. Vankeusaikaan kuului pakkotyötä, kuten mittavien siirtokuntien rakentaminen. Nyt 11 tällaista vankisiirtolaa eri puolilla Australiaa on nimetty maailman kulttuuriperintökohteiksi. Listalle valittiin parhaiten säilyneet kohteet. Yksi näyttävimmistä siirtoloista on Sydneyn satama-alueella sijaitseva Cockatoo Island. Nykypäivänä saarella vietetään paljon mukavampaa elämää kuin pari sataa vuotta sitten. Saarella järjestetään erilaisia musiikki- taide- ja komediatapahtumia. Tarjolla on myös paljon erityisesti lapsille suunnattua ohjelmaa. Cockatoo-saarelle kannattaa saapua esimerkiksi uutena vuotena, jolloin saari tarjoaa paraatipaikan Sydneyn kuuluisiin ilotulituksiin.

Majoitusvinkki:

Castlereagh Boutique Hotel, Sydney, Australia (neljä tähteä)

Castlereagh Boutique Hotel sijaitsee Sydneyn vilkkaassa keskustassa lähellä Cirqular Quaue -laituria, josta kulkee päivittäin lautta Cockatoo-saarelle. Hotellirakennus on suojeltu, sillä se toimi aikanaan tyyliesimerkkinä muille 1920-luvun rakennuksille. Boutique-hotellin sisustus toistaa julkisivun vanhanaikaisen punatiilipinnan tyyliä. Menneen ajan tunnelmaan voi uppoutua aterioimalla upeassa illallissalissa, jossa hotellin vuonna 1927 avattu ravintola Cello’s edelleen toimii. Hinnat alkaen 103 euroa yöltä.

Bikinin ydinkoetestialue

Yhdysvallat käytti Marshallsaarten Bikini-atollia ydinkoetestien paikkana toisen maailmansodan jälkeen. Alue on valittu UNESCO:n kulttuuriperintökohteeksi, sillä siellä voi jokainen omin silmin todeta ydinpommin järjettömän voiman luontoon jääneistä jäljistä. Alue on matkailijoille kiinnostava kohde paitsi historiansa takia myös siksi, että Marshallsaaristo on kaunis paratiisi. Bikini-atollilta 1940-luvulla siirretyt ihmiset asuvat nyt muilla saariston atolleilla ja toivovat voivansa jonakin päivänä palata Bikinille. Bikini-atollille ei tällä hetkellä aktiivisesti järjestetä turistimatkoja, mutta lähiatolleilla voi tutustua alueen historiaan ja tehdä sukellusreissuja.

Majoitusvinkki:

Kosrae Nautilus Resort, Lelu, Kosrae, Mikronesia (kolme tähteä)

Mikronesian saariston Kosrae-saarelta voi tehdä sukellus- tai kulttuurihistoriamatkoja Marshallsaarille. Kosraen hauskasti nimetyssä Lelu-kylässä hyvä majapaikka on Kosrae Nautilus Resort. Tavallisten hotellihuoneiden lisäksi hotelli tarjoaa yhden tai kahden huoneen asuntoja useita viikkoja tai kuukausia viipyville matkailijoille. Kun kyllästyt valkohiekkaiseen yksityisrantaan, on aika tutustua sukeltaen saaren koralliriuttaan. Hinnat alkaen 99 euroa yöltä.

Amsterdamin kanavat

Jos haluat tutustua UNESCO:n huomioimaan kulttuurihistoriaan hieman lähempänä, löytyy myös Euroopasta muutama uusi kulttuuriperintökohde. Amsterdamin 1600-luvulla rakennettu kanavaverkosto edusti aikanaan edistyksellistä kaupunkisuunnittelua. Amsterdamin keskusta laajennettiin kanavien avulla suomaalle, jota muutoin olisi voitu käyttää.

Majoitusvinkki:

Wyndham Apollo Hotel Amsterdam, Amsterdam, Alankomaat (neljä tähteä)

Tämä hotelli ei sijaitse aivan Amsterdamin keskustassa, mutta kanavien ystäville mielenkiintoisessa viiden kanavan risteyksessä. Hotels.com-sivustolla jätetyissä asiakasarvosteluissa moni kiittelee kaunista kävelymatkaa keskustaan. Matkalla voi koukata Vondelparkin kautta tai ihastella Amsterdamin viehättäviä asuinalueita. Wyndham Apollo Hotel Amsterdamiin voi saapua myös omalla veneellä, sillä hotellilla on oma satama. Hinnat alkaen 99 euroa yöltä.

Kaikki maailman perintökohteet on listattu UNESCO:n sivustolla osoitteessa http://whc.unesco.org/en/list

Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097.

• Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö.
  • Hinnat on tarkistettu 7.10.2010, joten muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com

Aino Ruikka

aino.ruikka(at)acsanafor.fi

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 130 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.