Euroopan erikoisimmat joulutorit

Joulutunnelmasta voi nauttia muutenkin kuin ruuhkaisissa kaupoissa ikivihreitä joulurallatuksia kuunnellen. Mikäli perinteisen punainen joulu kimalluksineen alkaa ahdistaa, löytyy Euroopasta astetta vaihtoehtoisempaa joulutunnelmaa erilaisten joulutorien muodossa. Hotels.com esittelee perinteisistä joulutoreista poikkeavia toritapahtumia.

Monikulttuurinen joulutori Saksassa

Historiallisen kaunis Rüdesheimin kaupunki läntisessä Saksassa tarjoaa kansainvälistä joulutunnelmaa. Joulutorille pystytetään 124 kojua, joissa on edustettuina 12 eri kansallisuuden jouluperinteitä. Euroopan maiden lisäksi jouluaan esittelevät myös eksoottisemmat maat kuten Kenia ja Mongolia. Juhlavasti koristelluissa kojuissa myydään erilaisia jouluruokia, käsitöitä sekä koristeita — ja osa jopa valmistetaan paikan päällä vierailijoiden silmien edessä. Joulutorilla voi vierailla Rüdesheimin vanhassa kaupungissa 23.11.–23.12.

Flair Hotel Zum Bären (kolme tähteä)

Hinnat alkaen 69 € yöltä

Suloisen kodikas hotelli sijaitsee Rüdesheimin keskustassa. Hotels.com-sivustolle jätetyissä käyttäjäarvioissa on kiitelty erityisesti lämmintä tunnelmaa sekä herkullista aamiaista.

Keskiaikainen joulu Ruotsissa

Iki-iloiseen tonttumeininkiin kyllästyneiden kannattaa suunnata Glimmingehusiin, eteläiseen Ruotsiin. Glimmingehus on Skandinavian parhaiten säilynyt keskiaikainen linna, joka tarjoaa paljon nähtävää ja tehtävää sekä aikuisille että lapsille. Linnan kyökissä olevassa takassa paistetaan pipareita ja leipiä keskiaikaisten reseptien mukaan. Käsityötaitojaan voi myös harjoittaa tekemällä olkinukkeja ja vahakynttilöitä, tai vaikkapa kirjoittamalla joululahjatoivekirjeen vanhanaikaisella sulkakynällä. Linnassa voi osallistua keskiaikaisiin leikkeihin, ja hurjapäisimpien kannattaa suunnata kummituskävelylle. Glimmingehusin joulua vietetään 4.-5.12.

Kockska Gården (kolme tähteä)

Hinnat alkaen 108 € yöltä

Charmikas hotelli sijaitsee Simrishamnissa, lähellä Glimmingehusia. Hotellin ympäristö mukulakivikatuineen henkii rauhaisaa tunnelmaa, ja sama lämpö jatkuu hotellin vaaleissa huoneissa.

Vaihtoehtoinen joulutori Tanskan Kristianiassa

Joka joulu Kristianiassa sijaitseva Harmaa halli eli Den Grå Hal muuttuu marokkolaista basaaria muistuttavaksi joulutoriksi. Eksoottiset tuoksut leijailevat jo hallin ulkopuolella. Sisällä jouluväkeä odottaa yli sata kojua täynnä hauskoja design-tuotteita, eksoottista taidetta ja eri puolilta maailmaa tuotuja pikkutavaroita. Joulukoristeet kimaltelevat kilpaa itämaisten koristeiden kanssa. Torilta voi ostaa vaikkapa fetsihattuja tai intialaisia koruja, ja siellä voi vierailla ennustajalla. Naposteltavaksi voi nauttia tanskalaisia joulukeksejä, viiniä tai vähän tuntemattomampia makuja maailman eri kolkista. Kristianian joulutori on avoinna 7.-19.12.

Copenhagen Strand Hotel (kolme tähteä)

Hinnat alkaen 84 € yöltä

Hotelli sijaitsee loistavalla paikalla Kööpenhaminan keskustassa, ja sieltä on näkymä sataman ylle. Läheltä löytyvät myös Amalienborgin kuninkaallinen linna, sekä legendaarinen Pieni merenneito -patsas, joka juuri palasi matkaltaan Shanghain maailmannäyttelystä.

Naisten joulumarkkinat Helsingissä

Joulupukin kotimaassa Suomessa riittää erilaisia joulutapahtumia. Ainutlaatuisimpien joukossa ovat Helsingin Wanhassa Satamassa järjestettävät Naisten joulumessut. Vuodesta 1922 asti järjestetyillä messuilla on esillä korkealuokkaisia ja mielikuvituksellisia käsitöitä. Yli sadassa kojussa myydään muun muassa naisten tekemiä vaatteita, keramiikkaa ja koruja. Messuilla on perinteisesti esillä myös Vanhusten pöytä, jossa myydään vanhusten tekemiä tuotteita. Niiden myyntitulot ohjataan vanhustyöhön. Naisten joulumessut järjestetään idyllisellä Katajanokalla satamamiljöössä 2.-6.12.

Scandic Grand Marina (neljä tähteä)

Hinnat alkaen 85 € yöltä

Tyylikäs hotelli sijaitsee Katajanokan satamassa aivan Wanhan Sataman vieressä. Lähellä on myös kaunis Uspenskin katedraali. Hotellissa on kuntosali ja saunatilat.

Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097.

• Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö.
  • Hinnat on tarkistettu 1.12.2010, joten muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com

Aino Ruikka

aino.ruikka(at)acsanafor.fi

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 130 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.