• AC-Sanafor/

Helsingin hotellihinnat laskivat Tamperetta edullisemmiksi vuonna 2009 - Helsinki on Pohjoismaiden pääkaupungeista halvin

Hotels.comin tuore Hotel Price Index (HPI®) paljastaa, että hotellien hinnat Suomessa jatkoivat viime vuonna laskuaan. Suomalaisille kotimaan matkailu on tällä hetkellä kannattavaa, sillä esimerkiksi Pohjoismaiden pääkaupunkeja vertailtaessa Helsinki on niistä selvästi edullisin. Aiemmin kalliin Helsingin hinnat laskivat niin paljon, että se on nyt keskimäärin edullisempi kaupunki kuin Tampere.

Hotellien keskimääräiset hinnat laskivat vuonna 2009 Helsingissä 17 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Hotellihuoneen keskimääräinen hinta Helsingissä oli 97 euroa, kun se vuonna 2008 oli 116 euroa. Tampereella sen sijaan hinnat laskivat ainoastaan 5 prosenttia 101 euroon, joten Tampere oli keskimäärin Helsinkiä kalliimpi kaupunki. Myös Turussa hinnat laskivat maltillisesti vain 6 prosenttia ja hotellihuoneen sai 86 euron keskihintaan. Turussa hotelliyön keskihinta oli jo vuonna 2008 edullinen 91 euroa. Hotels.comin Hotel Price Index on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. Hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden todella maksamia hintoja. Norjassa nähtiin Pohjoismaiden huimimmat hintojen laskut Suomalaisten matkailijoiden maksamat hinnat muissa Pohjoismaissa laskivat kautta linjan vuosien 2008 ja 2009 välillä. Norjan kaupungeista laskua nähtiin jopa 25 prosenttia Trondheimissa, 21 prosenttia Bergenissä ja 20 prosenttia Oslossa. Myös Ruotsin Malmössä hinnat laskivat 20 prosenttia. Tämä kuvastaa euron vahvuutta Tanskan, Ruotsin ja Norjan valuuttoihin nähden. Tarkastelluista pohjoismaisista kaupungeista Bergen oli selvästi kallein. Sinne matkustavat suomalaiset maksoivat hotellihuoneesta eniten eli keskimäärin 130 euroa yöltä Bergenissä siitä huolimatta, että kaupungin hinnat laskivat 21 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Taantuma myös piti monet suomalaiset matkailijat kotimaassa ja sai heidät käyttämään ulkomaille lähtiessään vähemmän rahaa hotelleihin. Pohjoismaiden pääkaupungeista Helsinki oli suomalaiselle matkailijalle edullisin 97 euron keskihintaan. Tukholmassa hotelliyö maksoi 103 euroa, Oslossa 110 euroa ja Kööpenhaminassa 116 euroa – siitä huolimatta, että Kööpenhaminan hinnat laskivat 16 prosenttia edellisvuodesta. Hotels.comin kansainvälinen laajuus – tarkasteltaessa sekä asiakkaiden että kohdemaiden määrää – tekee HPI:sta yhden kattavimmista tarjolla olevista mittareista. Hinnat perustuvat arviolta 94 000 hotelliin yli 16 000 kohteessa. LIITTEENÄ HOTELS.COMIN HOTEL PRICE INDEX –RAPORTTI KOKONAISUUDESSAAN. HAASTATTELUPYYNNÖT: aino.ruikka@acsanafor.fi