Henkilöstöresurssien optimoinnilla säästöjä sosiaali- ja terveysalalle

Kuntien sosiaali- ja terveystoimien menoleikkaukset ovat kuntauudistuskeskustelun ytimessä. Yksi säästökeino on henkilöstöresurssien kokonaisvaltainen hallinta, johon kuuluu muun muassa työvuorojen optimointi. Työvuorosuunnittelun optimointia testattiin Satakunnan sairaanhoitopiirissä alkuvuonna 2012. Tulokset puhuvat optimoinnin puolesta, jota suomalainen Numeron Oy vie nyt sosiaali- ja terveysalalle.

Tällä hetkellä julkisen terveydenhuollon kustannukset ovat yhteensä noin 16 miljardia euroa vuodessa. Henkilöstökulut muodostavat 70 % kokonaiskustannuksista. Suomalaisen henkilöstöresurssien kokonaisvaltaiseen hallintaan erikoistuneen Numeron Oy:n mukaan optimoinnin avulla voidaan saada mittavia säästöjä.

– Optimoinnilla on mahdollista saada kansalliseen terveydenhuoltoon miljardiluokan säästöt. Optimoinnin myötä työntekijät saavat esimerkiksi toiveensa paremmin kuuluviin, jolloin noin neljännes sairauspoissaoloista vähenee, sanoo toimitusjohtaja Seppo Varpukari Numeron Oy:stä.

– Samantapaista optimointia, kuin mitä Satakunnassa on nyt testattu, on jo käytetty muissa organisaatioissa osana kokonaisvaltaista henkilöstöresurssien hallintaa. Näissä organisaatioissa on saatu vuositasolla noin 5-10 % säästöt, jolloin puhutaan jopa satojen tuhansien eurojen vuosisäästöistä, yrityksen koosta riippuen, jatkaa Varpukari.

Kansainvälisesti merkittävä optimointitestaus Satakunnassa

Satakunnan sairaanhoitopiirin ensiapuosastolla testattiin tammikuussa 2012 työvuorosuunnittelun optimointia, jolloin optimoituja työvuorolistoja verrattiin vanhalla menetelmällä tehtyihin työvuorolistoihin.

Tavoitteena oli selvittää, miten optimoinnilla pystytään vaikuttamaan esimerkiksi irrallisten työ- ja vapaapäivien esiintymiseen ja henkilöstön työvuoro- ja vapaapäivätoiveiden toteuttamiseen.

Tutkimushanke toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Satakunnan sairaanhoitopiirin yhteistyönä. Tutkimuksen rahoittajana toimi Tekes.

– Tulokset osoittavat, että optimoinnin avulla työntekijät saavat toiveensa kuuluviin ja esimerkiksi irrallisten työpäivien määrä vähenee huomattavasti. Peräti yli 95 % työntekijöiden esittämistä työvuoro- ja vapaapäivätoiveista toteutui, kertoo Cimmo Nurmi, tutkimusjohtaja Satakunnan ammattikorkeakoulusta.

– Optimoidussa versiossa saatiin myös työviikonpäivät ja viikonloppuvapaat tasoitettua kolme kertaa paremmin kuin ilman optimointia. Lisäksi vapaapäivien välissä esiintyvien irrallisten työpäivien määrä laski yli 80 %, jatkaa Nurmi.

Satakunnan ammattikorkeakoulussa kehitetty optimointimenetelmä ja Satakunnan sairaanhoitopiirin ensiapuosastolla tehty optimointitestaus ovat myös kansainvälisesti ainutlaatuisia.

Vaikka työvuorojen optimointia on tutkittu ulkomailla jo vuosikausia, ei sillä saavutettuja tuloksia ole ennen raportoitu näin vaativissa työympäristöissä. Satakunnan sairaanhoitopiirin ensiapuosastolla optimoitiin samanaikaisesti 130 ihmisen työvuorot ottaen huomioon yli kaksi tuhatta työvuoroihin vaikuttavaa tekijää.

– Kun optimointi saadaan valmiiksi ja tuodaan huolella räätälöidysti käytäntöön, on sen avulla mahdollista saada säästöjä. Esimerkiksi työaikaa vapautuu hallinnollisista töistä itse potilastyöhön ja työvuorot on mahdollista resursoida oikein, sanoo Riitta Mikkonen, ensihoidon ja päivystyksen toimialueen toimialueylihoitaja Satakunnan sairaanhoitopiiristä.

– Satakunnassa saadut tulokset toimivat hyvänä esimerkkinä koko sosiaali- ja terveysalalle. Optimointi voidaan viedä käytäntöön osana kokonaisvaltaista henkilöstöresurssien hallintaa. Näin optimointi mahdollistaa myös vaativissa sairaalaoloissa tyytyväisemmän henkilöstön ja sen, että paikalla on kulloinkin oikea määrä ja toimiva yhdistelmä työntekijöitä, Varpukari päättää.

Hyviä kokemuksia järjestelmän käytöstä on muun muassa Helsingin Bussiliikenteellä, Securitaksella ja Päijät-Hämeen Pelastuslaitoksella.

Lisätietoja:

Cimmo Nurmi, tutkimusjohtaja, Satakunnan ammattikorkeakoulu, p. 044 710 3371, cimmo.nurmi@samk.fi

Seppo Varpukari, toimitusjohtaja, Numeron Oy, p. 050 556 1546, seppo.varpukari@numeron.com

Numeron Oy:

Suomalainen asiantuntija- ja ohjelmistoyritys Numeron Oy on perustettu vuonna 2001. Yritys on johtava henkilöstö- ja työvuorohallinnan asiantuntija ja järjestelmätoimittaja Suomessa, jonka palveluksessa on 16 henkeä sekä optimointialgoritmeihin keskittyvä tutkimustiimi.