Innostava työympäristö lisää terveyttä ja työtehoa

Valaistuksen psykologisista vaikutuksista opitaan koko ajan enemmän. Oikeanlainen valaistus auttaa keskittymään paremmin ja saa ihmisen tuntemaan itsensä energisemmäksi ja rennommaksi. Työskentely tehostuu ja toisaalta hyvinvoinnin tunne lisääntyy. Hyvällä valaistussuunnittelulla säästetään merkittävästi sekä ympäristöä että taloudellisia resursseja.

Oikeanlainen valaistus sekä tukee luonnollista rytmiämme että sopii senhetkisiin työtehtäviimme, sanoo Philipsin pääsuunnittelija Oscar Peña, joka vieraili uuden toimiston avajaisissa Vantaalla.

Philipsin uudet toimitilat Vantaalla on toteutettu yhtiön oman Work Innovation Place -designkonseptin mukaiseksi uudenlaiseksi työpaikaksi.

- Philips haluaa olla terveyttä ja hyvinvointia lisäävä yritys. Nyt tämä tulee paremmin esille myös omissa toimitiloissamme ja työntekijän näkökulmasta katsottuna, toteaa toimitusjohtaja Kari Kaipainen

Uusissa tiloissa Vantaan Avia Linessa yhdistyvät ajatus työpaikasta työntekijöiden luovuutta lisäävänä tilana sekä ympäristöä säästävät, nykyaikaisen tekniikan mahdollistamat energiaratkaisut.

Valaistus vuorokaudenajan mukaan

Mielenkiintoinen yksityiskohta on muun muassa valaistus, joka säätyy automaattisesti vuorokaudenajan, ulkoa tulevan valon ja työtilan käytön mukaan.

Työpisteiden valot palavat vain, jos sensori tunnistaa paikan olevan käytössä. Valo on luonnollista, jolloin ihmiset näkevät lukea ja toimia paremmin.

Kun ihmisillä on hyvä olla, he ovat myös tehokkaampia. Hyvin suunnitellut toimistotilat voivat parantaa organisaation tuloksia jopa 15 %. Valaistuksella on sekä fyysisessä että psyykkisessä hyvinvoinnissa tärkeä rooli, Oscar Peña kertoo.

Toimistovalaistuksen hyvä suunnittelu antaa jopa 70 % kustannussäästöt energiakulujen osalta. Tyypillisessä toimistossa energiankulutuksesta menee noin kolmannes valaistuksen tuottamiseen.

Vinkit toimiston valaistussuunnitteluun

-        Kaikki ylimääräinen pois katosta.

-        Valaistus yhtenäisestä tapauskohtaiseksi.

-        Yksilöllinen valaistus eri tekemisille, ryhmille ja yksilöille.

-        Työntekijöille mahdollisuus vaikuttaa valon määrään.

-        Ulkoa tulevan valon määrä ja vuorokaudenaika huomioidaan.

-        Siirtyminen ledilamppuihin pidentää vaihtoväliä jopa nelinkertaiseksi esimerkiksi halogeenivaloihin verrattuna.

WPI-konsepti lyhyesti

Work Place Inovation -konsepti on Philipsin luoma tapa toteuttaa omat työympäristönsä.

Kenelläkään Philipsin työntekijällä ei uudessa toimistossa ole pysyvää työpistettä. Tarjolla on erilaisia tiloja erilaisiin tilanteisiin. Työpanos on tärkeämpi kuin paikka, jossa työ tehdään. Joustava työnteko tarjoaa vapautta, mutta myös luottamukseen perustuvaa vastuuta. Työntekijän vapautta valita kulloinenkin työskentelypaikkansa tuetaan myös teknisin ratkaisuin.

Lisätietoja:

Käthryn Cars, Corporate Communications Nordic, p. + 46 8 598 520 22, kathryn.cars@philips.com

Kuvia Philipsin uudesta toimistosta ja sen sisustusratkaisuista:

Suomalaisia valaistusprojekteja:

Haastattelupyynnöt:

Maija Hakala, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 050 33 828 73, maija.hakala@acsanafor.fi,

Philips

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 119 000 työntekijää yhteensä yli 60 maassa. Vuonna 2010 yritys saavutti 25,4 miljardin euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajo- ja karvanpoistotuotteiden, kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana. Uutisia Philipsiltä: www.philips.com/newscenter