Irlantilaiset käyttävät eurooppalaisista eniten rahaa hotelliyöhön

29.3.2010 Irlantilaiset käyttävät eurooppalaisista eniten rahaa hotelliyöhön Hotels.comin tuore Hotel Price Index (HPI®) tutki, paljonko Euroopan eri kansallisuudet käyttivät viime vuonna rahaa hotellimajoitukseen kotimaassa ja ulkomailla. Kävi ilmi, että ulkomaille matkustaessaan irlantilaiset panostavat majoitukseen eniten. Suomalaiset puolestaan maksavat ulkomailla yöpymisestä vähemmän kuin kotimaassa ― tosin vain euron. Irlantilaiset maksavat ulkomailla yöpyessään keskimäärin 121 euroa hotelliyöstä. Tämä on selkeästi enemmän kuin mitä muut eurooppalaiset maksavat hotellista ulkomaille matkustaessaan. Irlantilaisten käyttävät keskimäärin 92 euroa per yö kotimaassa. Vuonna 2009 hotellihuoneen keskihinta esimerkiksi Dublinissa oli 76 euroa, joka oli maan keskitasoa. Kallein hotellihuoneen keskihinta Irlannissa oli Killarneyssä, jossa hotelliyö maksoi keskimäärin 106 euroa. Vähiten rahaa hotelleihin käyttävät ruotsalaiset ja britit, jotka molemmat maksavat ulkomailla majoittuessaan vain 102 euroa per yö hotellihuoneesta. Kunkin kansallisuuden kotimaassaan maksamat hinnat heijastavat maan hotellien hintatasoa. Esimerkiksi Pohjoismaissa hotellien hinnat ovat moniin Euroopan maihin verrattuna korkeita ja tämä näkyy myös pohjoismaisten matkailijoiden maksamissa hinnoissa: Norjalaiset käyttävät eurooppalaisista kotimaan majoitukseen eniten rahaa per yö, 123 euroa. Norjalaisten jälkeen seuraavaksi eniten kotimaassa yöpymisestä maksoivat tanskalaiset ja suomalaiset. Pienimmällä lovella kukkaroon kotimaan hotellihintojen suhteen pääsivät ranskalaiset, jotka maksoivat vain 81 euroa per yö. Suomalaismatkailijan maksama keskihinta on Euroopan keskitasoa riippumatta siitä yöpyykö hän kotimaassa vai ulkomailla. Kotimaan hotelliyöstä suomalainen maksaa 104 euroa ja ulkomailla euron vähemmän, eli 103 euroa. Aiempina vuosina suomalaiset ovat olleet listan häntäpäässä, eli Euroopan piheintä kansaa. Hotels.comin Hotel Price Index on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. Hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden todella maksamia hintoja. Hotels.comin kansainvälinen laajuus – tarkasteltaessa sekä asiakkaiden että kohdemaiden määrää – tekee HPI:sta yhden kattavimmista tarjolla olevista mittareista. Hinnat perustuvat arviolta 94 000 hotelliin yli 16 000 kohteessa. Taulukko: Keskimääräiset matkailijoiden maksamat huonehinnat omassa maassaan ja ulkomailla vuonna 2009 Kansallisuus Keskimääräinen huonehinta kotimaassa Keskimääräinen huonehinta ulkomailla Irlanti 92 € 121 € Espanja 87 € 116 € Portugali 87 € 115 € Italia 101 € 115 € Itävalta 91 € 112 € Belgia 100 € 112 € Alankomaat 103 € 108 € Ranska 81 € 108 € Norja 123 € 107 € Saksa 88 € 106 € Suomi 104 € 103 € Tanska 120 € 103 € Ruotsi 101 € 102 € Iso-Britannia 94 € 102 € Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com Aino Ruikka aino.ruikka@acsanafor.fi +358 40 706 8021 Sanna Aaltonen sanna.aaltonen@acsanafor.fi +358 40 840 6368 Kate Hopcraft khopcraft@hotels.com +44 20 7019 2165 Hotels.com Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 110 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.