Maailman ensimmäinen kansainvälinen reittilento 90 vuotta sitten

Tiedote 25.8.2009 British Airways juhlii 90-vuotista taivalta ENSIMMÄISELLÄ LENNOLLA 1919 YKSI MATKUSTAJA, KERMAA JA KANOJA Tänään tiistaina tulee kuluneeksi 90 vuotta maailman ensimmäisestä kansainvälisestä lentovuorosta. Päivittäinen reitti kulki Lontoon Hounslow’sta Pariisin Le Bourgetin kentälle. Matka-aika oli kaksi ja puoli tuntia ja sitä liikennöi Air Transport & Travel –niminen yhtiö, josta nykyinen British Airways juontaa juurensa. Matkustajia neitsytmatkalla oli vain yksi, mutta lippu maksoikin nykyrahaksi muunnettuna noin 2000 euroa. Rahtina kulki kanoja ja devonshirelaista kermaa sekä sanomalehtiä. Lentäjä suunnisti määränpäähän kompassin avulla, seuraten etukäteen nimettyjä maamerkkejä kuten kirkontorneja ja rautatiekiskoja. - Tuolloin ohjaamo oli avoin eli lentäjä oli joka hetki myös sään armoilla. Lentäjä ei voinut sekunniksikaan herpaantua ohjaamisesta, kuvaa historiallista konetyyppiä juhlan kunniaksi lentänyt kapteeni Stratton Richey. Hän vertailee, että nykyään lentäjän päätyönä on hallinnoida lentoa osana maailmanlaajuista lentoliikennettä, lukemattomia koneen omia tietojärjestelmiä ja vielä varmistaa että jopa satojen matkustajien joukko tuntee olonsa turvalliseksi ja miellyttäväksi. Nykyisin British Airways lentää Pariisin ja Lontoon väliä kahdeksan vuoroa päivässä ja matka kestää noin 45 minuuttia. Yhtiön pääterminaalin eli Heathrow’n 5:n toistaiseksi kiireisimpänä päivänä viime kesäkuussa sen läpi kulki peräti 82 000 matkustajaa. BRITISH AIRWAYS: YHDEKSÄN FAKTAA 90-VUOTIAASTA • Loch Fynen kalaa ostettiin viime vuonna tarjottavaksi lennoilla 39 900 kiloa. • Kiireisenä päivänä yhtiö lennättää yli 100 000 matkalaukkua eri puolille maailmaa. • Reittiennätys Lontoon ja New Yorkin välillä on 2 tuntia, 52 minuuttia vuodelta 1996. • Viime tilivuonna British Airways kuljetti 33,1 miljoonaa matkustajaa. • Matkustajista liki 40 000 oli yksinmatkustavia, henkilökunnan saattamia lapsia. • Yhtiöllä on 248 lentokonetta, kymmentä eri konetyyppiä. • Yhtiön pääjohtaja Willie Walsh aloitti uransa Boeing 737-koneen kapteenina. • British Airways on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään puoleen nykyisestä vuoteen 2050 mennessä. • Yhtiön pääkonttori on rakennettu vanhan maakaatopaikan päälle Heathrow’n lähelle. Rakentamistöiden yhteydessä vuonna 1998 sinne luotiin myös 97 hehtaarin julkinen puisto. Se oli Lontoon suurin julkinen uusi puisto sataan vuoteen. KUVATEKSTIT Kuva 1. TV-juontaja Kirsty Gallacher (keskellä) British Airwaysin lentoemännän asussa vuosimallia 1974. Hänen oikealla puolellaan on paperipuku kaukolennoilta vuodelta 1967 ja oikealla nykyisin käytössä oleva työasu. Heidän takanaan on terminaali 5:ssä viikon verran esilläoleva Swarowskin kristalliteos, jossa Union Jack –lippu koostuu 126 000 osasta. Kuva 2. Maailman ensimmäinen kansainvälinen reittikone vuonna 1919 oli tätä mallia. Lentämässä Stratton Richey. LISÄTIETOJA: www.ba.com ja www.bamuseum.com KUVIA: http://www.newscast.co.uk/media/mediapage.jsp?id=10001775 Yhteydenotot: Aino Ruikka, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 040 706 8021, aino.ruikka@acsanafor.fi ____________________________________________________________________________ British Airways kuuluu maailman johtaviin lentoyhtiöihin. Käynnissä on parhaillaan 90-vuotisjuhlavuosi. Yhtiön reittiverkosto kattaa 154 kohdetta 75 maassa. Kilpailuvaltteja ovat muun muassa korkeatasoinen palvelu, laaja reittiverkosto sekä matkustusmukavuus, jonka kehittämisessä yhtiö on pioneeri alallaan. British Airwaysin uusi terminaali 5 otettiin Heathrow’n kentällä käyttöön maaliskuussa 2008. Sen pikkuveljeksi uudistettuun terminaali 3:een siirtyvät tai ovat jo siirtyneet kaikki Oneworld-allianssin kumppanit ja niiden kanssa yhdessä lennettävät reitit. Tähän joukkoon kuuluvat myös kaksi British Airwaysin päivittäistä vuoroa Helsinkiin. Oneworldin reittiverkostossa on noin 675 kohdetta. Muita jäseniä ovat muun muassa Finnair, American Airlines ja Qantas.