Matkailijoita kismittää maksaa lisähintaa langattomasta internetistä ja vedestä

Hotels.comin hotellien lisämaksullisia palveluita koskevasta kyselystä selvisi, että matkailijoita ärsyttää maksaa lisähintaa langattomasta internetyhteydestä, juomavedestä sekä pysäköinnistä. Jos asiakkaat saisivat valita, löytyisi hotellihuoneista aina ilmaisia lehtiä, kirjoja sekä terveellisiä välipaloja.

Hotels.comin kysely toteutettiin kesän 2010 aikana Iso-Britanniassa, Irlannissa, Espanjassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Brasiliassa, Australiassa, Koreassa ja Japanissa. Vastaajia oli yhteensä 2303.

Langattomasta internetistä ei haluta maksaa

Vastaajilta kysyttiin muun muassa mistä lisäpalvelusta he useimmiten olivat joutuneet maksamaan hotellissa, mistä lisäpalvelusta heitä eniten ärsytti maksaa ja mitä mukavuuksia he toivoivat hotellihuoneesta löytyvän.

Aamiainen, pysäköinti sekä minibaari olivat eniten käytettyjä lisämaksullisia palveluita vastaajien keskuudessa. Valtaosa vastaajista listasi kuitenkin pysäköinnin yhdeksi niistä palveluista, joista on ikävintä maksaa. Minibaarien korkean hinnan takia monet vastaajat (55 %) ilmoittivat, etteivät käytä minibaaria ollenkaan, vaan ostavat mieluummin ruoat kaupasta ja vievät ne hotellihuoneeseensa. Eniten minibaarin antimista käytettiin pullovettä. Ilmaisen veden pitäisi kuitenkin monien mielestä olla itsestäänselvyys etenkin paikoissa jossa hanavesi ei ole juomakelpoista. Näin ollen vedestä maksaminen ärsytti monia.

Selkeästi eniten vastaajia (55 %) kansallisuudesta riippumatta kismitti maksaa langattomasta internetyhteydestä eli WiFistä. Monet kritisoivat sitä, että hotellin yleisissä tiloissa on monesti ilmainen WiFi, mutta sen käytöstä hotellihuoneessa veloitetaan.

Edullinen huone = kallis lisäpalvelu?

Hotellihuoneita saa usein hyvinkin edullisesti erilaisten tarjouksien kautta. Vastaajilta tiedusteltiin, onko heistä sopivaa maksaa lisäpalveluista ekstraa jos itse hotellihuone on edullinen. Ainoastaan tanskalaisista enemmistö (68,9 %) allekirjoitti tämän väittämän.

Matkailijoilta kysyttiin myös, mitä he toivoisivat hotellihuoneen tarjontaan kuuluvan. Melkein kaikkien maiden tuloksissa eniten toivottiin lehtiä ja kirjoja sekä terveellisiä välipaloja. Venäläisistä vastaajista yli puolet (51,5 %) toivoi myös, että hotellihuoneesta löytyisi kuumavesipullo.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com

Aino Ruikka

aino.ruikka(at)acsanafor.fi

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 120 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.