Näin vältät talviautoilun sudenkuopat

Suomen talvi houkuttelee monet auton rattiin myös lyhyemmillä matkoilla. Työmatkapyöräily ja kävelylenkki lähikauppaan unohtuvat, kun elohopea painuu kunnolla pakkasen puolelle. Äärimmäisissä olosuhteissa auton oikealla varustelulla, huollolla ja valmistelulla voi saada paljon hyvää aikaan.

Kun matka on lyhyt, saattaa talviautoiluun kuuluva moottorin esilämmitys unohtua. Esilämmitetty auto kuluttaa ensimmäisten viiden ajokilometrin aikana parhaimmillaan kymmeniä prosentteja vähemmän polttoainetta kuin kylmänä käynnistetty.

– Moottori kannattaa esilämmittää aina, kun lämpötila putoaa alle +5 asteen, muistuttaa ExxonMobil Finlandin neuvontainsinööri Krister Kronqvist.

Esimerkiksi monet pääkaupunkiseudulla asuvat ajavat talvella enimmäkseen lyhyttä kaupunkiajoa. Heidän polttoainelaskunsa suuruus on erityisen vahvasti riippuvainen esilämmityksen käytöstä. Moottorin esilämmittimen lisäksi autossa kannattaa pakkaskeleillä käyttää myös sisätilan lämmitintä. Tämä on tärkeä ajoturvallisuustekijä – auton ikkunat ovat lämmityksen jälkeen kirkkaat, ja näkyvyys on kunnossa heti pihasta lähdettäessä. Nykyisin on saatavilla ajastimella toimivia pistorasioita, jotka tekevät joka-aamuisesta esilämmityksestä entistä vaivattomampaa.

– Esilämmitystä ei tarvitse erikseen käydä kytkemässä päälle ennen töihin lähtöä, vaan ajastimen voi säätää jo illalla valmiiksi. Aamulla auto odottaa valmiiksi lämmitettynä, ja kuljettaja voi nauttia aamukahvinsa rauhassa, Kronqvist vinkkaa.

Esilämmityksen kesto riippuu lämmittimen tehosta ja ulkolämpötilasta. Lämmitysaika vaihtelee puolesta tunnista jopa kolmeen tuntiin. Ajoituksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä tarpeeton lämmittäminen vie turhaan sähköä.

Muista tarkistaa öljy

Suuri polttoaineenkulutus ei ole kylmäkäynnistyksen ainoa haitta: moottoriöljyyn kertyy kylmäkäynnistysten yhteydessä epäpuhtauksia, jotka heikentävät sen voiteluominaisuuksia. Likainen öljy ei enää suojaa moottoria yhtä hyvin.

– Moottorissa syntyy enemmän kitkaa, polttoaineenkulutus nousee ja samalla päästöt kasvavat, Kronqvist kertoo. Hän suosittelee valitsemaan täyssynteettisen moottoriöljyn.

– Täyssynteettinen moottoriöljy voitelee hyvin kaikissa lämpötiloissa. Se pitää moottorin puhtaana ja tiivisteet kunnossa. Myös talviolosuhteissa tärkeät kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erinomaiset, Kronqvist jatkaa.

Talvella on erityisen tärkeää pitää huolta öljyn riittävästä määrästä ja lisätä sitä tarvittaessa. Useimmat autovalmistajat suosittelevat tarkistamaan öljyn viikoittain. Öljynkulutus vaihtelee autosta ja ajotyylistä toiseen, mutta talvella öljyä kuluu aina hiukan enemmän.

Miten lämpötila vaikuttaa voiteluun?

Mobil 1 -tuotteiden kylmäkäyttöominaisuuksia testataan ja kehitetään ExxonMobilin oman tutkimuskeskuksen kylmäkammiossa, jossa lämpötila putoaa alle -30 asteeseen.

Suomessa kesän ja talven lämpötilaero voi olla jopa 60 astetta. Se vaatii moottoriöljyltä toimivuutta hyvin erilaisissa olosuhteissa. Kun lämpötila laskee alle nollan, tavanomaiset moottoriöljyt alkavat jähmettyä ja menettää juoksevuuttaan. Jos öljy liikkuu moottorissa huonosti, moottorin osat pääsevät keskenään kosketuksiin ja alkavat kulua. Voiko yhtä ja samaa öljylaatua edes käyttää ympäri vuoden?

– Nykyaikaiset täyssynteettiset voiteluaineet toimivat hyvin kaikissa lämpötiloissa. Pelkkä talven tulo ei siis vielä tarkoita, että moottoriöljy pitäisi vaihtaa, Kronqvist kertoo.

Aja varovasti!

Hyvät renkaat ovat tärkeät sekä turvallisuuden että polttoaineenkulutuksen kannalta. Kaikkein tärkein talviautoiluvaruste löytyy kuitenkin kuljettajan korvien välistä. Huolellisuutta ja olosuhteiden huomioimista ei korvaa mikään. Valtaosa kaikista tieliikenneonnettomuuksista johtuu kuljettajan keskittymisen herpaantumisesta.

– Oikealla varustuksella, huollolla ja valmistelulla on toki merkitystä, mutta niiden lisäksi kuljettajan asenteen ja vireystilan täytyy olla kunnossa, Kronqvist muistuttaa.

Lisää talviautoiluvinkkejä voi lukea osoitteesta http://www.mobil1.fi/autoilu.

Lisätietoja: ExxonMobil Finland Oy

Krister Kronqvist, neuvontainsinööri, krister.kronqvist(a)exxonmobil.com, p. 0500 876 343

Tiedustelut ja kuvamateriaali: Viestintätoimisto AC-Sanafor

Tuukka Rantamäki, tuukka.rantamaki(a)acsanafor.fi, p. 040 766 8874

ExxonMobil

ExxonMobil on maailman suurin pörssilistattu kansainvälinen öljy- ja kaasuyhtiö. Vastatakseen maailman kasvavaan energiantarpeeseen yhtiö hyödyntää teknologiaa ja innovaatioita. Alan laajimpien varantojen haltijana ExxonMobil on maailman suurin öljytuotteiden jalostaja ja myyjä, ja sen kemian alan yritys on yksi maailman suurimmista. Lisätietoa yhtiöstä: www.exxonmobil.com tai www.exxonmobil.fi.