Oululainen taksiautoilija tavoittelee miljoonaa mailia

Joulukuun alussa oululaisen taksiautoilija Antti Tarvaisen Mercedes-Benzin mittari näytti 1 052 000 kilometriä. Tarvaisen limusiinitaksin moottori on kestänyt kuusi vuotta lähes tauotonta ajoa ilman suuria koneongelmia. Säännöllinen öljynvaihto ja laadukkaan moottoriöljyn käyttö on auttanut pitämään auton poissa huollosta.

Antti Tarvainen (vas.) pitää huolta siitä, että hänen autonsa moottorissa on aina riittävä määrä öljyä. Öljynvaihdot hoitaa Oulun Veho. Öljyä lisäämässä Jasner Erkki.

– Ajan vuosittain noin 160 000 kilometriä, ja auto on yleensä tauolla vain pari kolme tuntia vuorokaudessa, Antti Tarvainen kertoo.

Hän aikoo pitää autonsa vielä muutaman vuoden ajan liikenteessä. Tavoitteena on saada mittariin miljoona mailia eli 1 609 000 kilometriä. Matkaa siihen on 557 000 kilometriä. Tämän jälkeen auto otetaan Mercedes-Benzin museoon Stuttgartiin.

Voiteluhuolto vähentää polttoaineen kulutusta

– Korkealuokkaisen voiteluöljyn käyttö vähentää polttoaineen kulutusta noin 1,5 prosentilla, joten öljyn määrästä ja laadusta moottorissa kannattaa pitää hyvää huolta. Arviolta, jos auto kuluttaa seitsemän litraa dieseliä sadalla kilometrillä ja jokainen litra maksaa yhden euron niin miljoonan kilometrin matkan aikana säästyy noin tuhat euroa polttoainekuluista, sanoo tekninen asiantuntija Krister Kronqvist ExxonMobil Finland Oy:stä.

Ammattiautoilijalla ei ole varaa tinkiä öljyn laadusta

Tarvaisen autoon on vaihdettu öljyt kuuden vuoden aikana noin 52 kertaa eli keskimäärin 20 000 kilometrin välein. Lähes tauoton ajo laittaa auton moottorin koville, mutta Tarvaisen auto on kestänyt rasituksia hyvin. Suunnittelemattomat huoltoseisokit tulisivat taksiyrittäjälle kalliiksi, sillä silloin tämä ei voisi harjoittaa ammattiaan.

– Ammattiautoilijalle moottorin toimivuus on kaiken perusta, koska elanto tulee ajoista. Kolmenkymmenen vuoden kokemuksen perusteella voin todeta, että ilman kunnon moottoriöljyä ja sen säännöllistä vaihtoa auton moottori ei varmasti olisi kestänyt näin hyvin. Erityisesti talvipakkaset ovat haastavaa aikaa auton moottorille, sanoo Tarvainen.

– Hyvä moottoriöljy myös pysyy moottorissa, joten minun ei ole tarvinnut erikseen lisätä öljyä vaihtojen välillä. Olen käyttänyt Mobil 1 -moottoriöljyä jo 14 vuotta. Ammattiautoilijana sanoisin, että öljyn laadun merkitys näkyy sekä auton moottorin pienemmässä kulumisessa että rahapussissa vähäisemmän polttoaineen kulutuksen ansiosta, hän jatkaa.

Tarvainen tietää mistä puhuu, sillä edellisellä Mersullaan hän ajoi 1 600 000 kilometriä. Nykyisen auton moottoriin on tehty kaksi pientä remonttia.

Moottorin polttoainesuuttimet on vaihdettu 750 000 kilometrin kohdalla ja turbo 850 000 kilometrin kohdalla. Muuten moottori on Tarvaisen mukaan toiminut moitteettomasti. Tarvaisen auto on Mercedes-Benz 270 CDI. Se on vuosimallia 2004.

Faktaa:

• Voiteluöljyn tehtäviä moottorissa ovat kitkan ja kulumisen pienentäminen, jäähdytys, tiivistys, puhdistus ja epäpuhtauksien sitominen sekä syöpymisen ja ruostumisen esto.
  • Voiteluöljyt voidaan karkeasti jakaa kolmeen ryhmään: mineraaliperustaiset, synteettiset ja täyssynteettiset öljyt.
  • Täyssynteettisiä voiteluaineita käytettäessä voidaan öljynvaihtoväliksi turvallisesti valita autonvalmistajan suosittama pisin vaihtoväli.
  • Muista, että käytetty öljy luokitellaan ongelmajätteeksi, jota ei saa päästää maahan, vesistöön tai viemäristöihin.

Lähde: ExxonMobil Finland Oy

Teksti: Mari Saarinen