Pirteitä pääsiäisperinteitä maailmalta

Suomessa on totuttu tiettyihin pääsiäisperinteisiin, mutta muualla maailmalla pääsiäistä vietetään hyvin erilaisin tavoin. Hotels.com on keräsi muutamia hauskoja pääsiäisperinteitä eri puolilta maailmaa.

Puolassa 2. pääsiäispäivä kosteissa merkeissä

Puolassa 2. pääsiäispäivän vietto sujuu varsin kosteissa merkeissä. Tässä yhteydessä ei kuitenkaan tarkoiteta runsasta alkoholinkäyttöä, vaan tapaa kastella vedellä muita ihmisiä toisena pääsiäispäivänä. Vettä voidaan kaataa kanssajuhlijoiden päälle pienestä ämpäristä, ampua vesipyssyllä tai muuten vain roiskuttaa - tyyli on vapaa, eikä kukaan ole suojassa. Kastelluksi tulemisen uskotaan tuovan hyvää onnea koko vuodelle. Tapaan liittyy myös naimisiinmenoon liittyvä perinne, koska pääsiäinen ja sen jälkeinen aika ovat perinteisesti suosittuja hääajankohtia. Pojat ja miehet roiskuttavat vettä tyttöjen ja naisten päälle osoittaakseen kiinnostuksensa heitä kohtaan. Mitä enemmän vettä roiskutetaan, sen syvempää kiintymys on. Usein nuoret miehet väijyvätkin ohi kulkevia tyttöjä kadun kulmissa.

Puolalaisiin pääsiäisperinteisiin voi tutustua esimerkiksi upeassa Krakovan kaupungissa. Hyvä paikka yöpyä on esimerkiksi ApartHotel Miodosytnia, huoneiden hinnat alkaen 24 €/yö.

Perussa pääsiäinen merkitsee värikkäitä kulkueita

Perussa pääsiäinen on vuoden tärkeimpiä juhlia. Pääsiäinen on kristillinen juhla, mutta Perussa siihen sekoittuu myös vanhoja pakanallisia perinteitä. Pääsiäisen aikaan järjestetään värikkäitä kulkueita liittyen kunkin päivän teemaan palmusunnuntain aasikulkueesta Jeesuksen ylösnousemukseen. Kulkueisiin panostetaan paljon, ja ne ovat erittäin näyttäviä.

Pääsiäisen aikaan myös syödään hyvin. Erityisesti pitkäperjantaina herkutellaan: ateriaan kuuluu 12 perinteistä ruokalajia sisältäen kalaa, keittoja, perunaruokia ja jälkiruokia. Perinteisesti myös pääsiäissunnuntaina pöydät notkuvat erilaisia ruokia.

Pääsiäiskulkueita voi katsella vaikkapa Cuscon kaupungissa, jossa miellyttävän majoituksen tarjoaa esimerkiksi Hostal Tu Hogar, alkaen 56 €/yö.

Bongaa Obama Washingtonissa

Yhdysvalloissa pääsiäisperinteisiin kuuluu koristeltujen kananmunien vieritys. Kananmunien vieritys symboloi Jeesuksen haudan edessä olleen kallionlohkareen alas vierimistä. Perinteisiin kuuluu myös, että Yhdysvaltain istuva presidentti osallistuu lasten kanssa kananmunien vieritykseen Valkoisen talon pihalla. Pääsiäinen on erinomainen ajankohta bongata Yhdysvaltain presidentti!

Presidentilliseen kananmunanvieritykseen voi valmistautua yöpymällä lähellä Capitol-kukkulaa sijaitsevassa Capitol Skyline –hotellissa, hinnat alkaen 84 €/yö.

• Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö.
  • Hinnat on tarkistettu 4.4.2012, joten muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati@expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 149 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 6,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Vuoden 2011 aikana Hotels.com toi markkinoille ilmaisen iPad-sovelluksen sekä useita ilmaisia älypuhelinsovelluksia. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia yli 20 000 viime hetken tarjouksen joukosta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.