• AC-Sanafor/

Pohjoismainen tuore lasten hampaidenhoitotutkimus osoittaa:  Suomessa lasten suun terveys on heikompi kuin muissa Pohjoismaissa

Terve suu aikuisiällä on seurausta lapsena opituista hampaidenharjaustottumuksista. Philips toteutti yhteistyössä suun terveyden ammattilaisten kanssa pohjoismaisen seurantatutkimuksen noin 400 lapselle. Tulokset osoittavat, että Pohjoismaissa lapsilla on yleisesti terve suu. Parantamisen varaa on silti – varsinkin Suomessa. Vanhemmilla on tässä tärkeä rooli.

Hampaita tulisi suositusten mukaan harjata kaksi minuuttia aamuin illoin. Tuore tutkimus osoittaa kuitenkin, että suositukset eivät aivan toteudu käytännössä. Pohjoismaissa keskimäärin 81,6 % vanhemmista pesee lapsensa hampaat aamuin illoin, kun Suomessa vastaava luku on 67 %. Sen sijaan hampaiden harjaamisen kestossa kaikissa Pohjoismaissa on yhtä heikko tilanne, sillä valtaosa vanhemmista, 67 %, pesee lastensa hampaita kerrallaan vain alle 0,5 enintään 1,5 minuuttiin, eli liian vähän aikaa.

Esitutkimuksessa selvisi, että 75,2 %:lla pohjoismaisista lapsista oli yleisesti erittäin hyvä suun terveys. Suomessa lasten hampaat olivat heikommassa kunnossa, sillä vain 66,1 %:lla oli erittäin hyvä suun terveys. Suomalaisista lapsista 28 %:lla oli merkkejä orastavasta infektiosta ja 5,5 %:lla oli tulehtuneet ikenet. Myös paikkoja ja kariesta oli suomalaislapsilla hieman useammin kuin Pohjoismaissa keskimäärin.

Suun terveys koheni tutkimusjakson jälkeen

Tutkimusjakso kesti kolme viikkoa, jonka aikana 4–12 -vuotiaat lapset pesivät hampaansa Sonicare for Kids -sähköhammasharjalla suositusten mukaisesti vanhempiensa valvonnassa. Lasten suun terveys tutkittiin sekä ennen että jälkeen tutkimusjakson.

Hampaiden harjaamiseen panostaminen tuotti tulosta. Vain kolmen viikon jälkeen 76 %:lla suomalaislapsista suun terveys oli parempi kuin ennen tutkimusta. 24 %:lla lapsista se oli pysynyt ennallaan.

Hampaidenpesusta mukava hetki

Haaste saada lapset harjaamaan hampaitaan kauemmin ja huolellisemmin ei ole mahdoton. Ei ainakaan, jos lasten omiin vastauksiin on uskomista. Valtaosa tutkimukseen osallistuneista lapsista kertoi, että heidän halunsa harjata hampaat paremmin kasvoi testijakson jälkeen. Lapsia innosti esimerkiksi se, että testihammasharjasta kuului musiikkia ja se oli hauskan värinen.

Aikuisten tieto ja apu ovat Ruotsin Karoliinisen Instituutin emeritusprofessori Birgitta Söderin mukaan äärettömän tärkeässä asemassa hyvien hampaidenhoitotottumusten omaksumisessa.

– Kaikki alle 12-vuotiaat lapset tarvitsevat apua hampaiden harjaamisessa, koska tarvittava motoriikka ei ole tässä vaiheessa vielä täysin kehittynyt, Söder tarkentaa.

Tutkimuksen mukaan 41 prosenttia lapsista harjaa hampaansa tavallisella hammasharjalla. Valtaosa tutkimukseen osallistuneista suun terveyden ammattilaisista on yhtä mieltä siitä, että sähköhammasharja poistaisi plakkia kuitenkin tehokkaammin.

Philips on pyrkinyt vastaamaan lasten hampaiden pesua koskeviin haasteisiin suunnittelemalla 4–10 -vuotiaille lapsille oman sähköhammasharjan. Sonicare for Kids -hammasharja helpottaa hampaiden pesua, sillä harjan pidempi kädensija on suunniteltu niin, että sekä lapsen että vanhemman käsi mahtuu pitämään kiinni harjasta yhtä aikaa. Lisäksi hammasharjassa on ajastintoiminto, joka pidentää harjausaikaa vähitellen joka päivä. Näin lapsi ei edes huomaa, että hän lopulta harjaa hampaitaan suositusten mukaisesti kaksi minuuttia kerrallaan.

Suomessa tutkimuksen yhteistyökumppanina oli Suun Terveydenhoidon Ammattiliitto STAL ry. Suomesta suun terveyden ammattilaisia oli mukana 92 ja lapsia 109. Kaikkiaan ammattilaisia oli Pohjoismaista mukana 319 ja lapsia 391.

Tietoa tutkimuksesta:

Philips teetti tutkimuksen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa yhteistyössä suun terveyden ammattilaisten kanssa. Suomessa yhteistyökumppanina toimi Suun Terveydenhoidon Ammattiliitto STAL ry. Tutkimuksessa ammattilaiset seurasivat 4–12 -vuotiaiden lasten suun terveyttä ja hampaidenharjaustottumuksia 3 viikon ajan. Ammattilaiset ilmoittivat itse kiinnostuksestaan osallistua tutkimukseen. Vastanneet olivat hammaslääkäreitä, suuhygienistejä tai hammashoitajia. Keskimäärin kolme viidestä lapsesta oli vastanneiden omia lapsia ja muut heidän potilaitaan tai muiden lapsia. Suomessa tutkimuksessa oli mukana 92 ammattilaista ja 109 lasta eri puolilta Suomea. Vanhemmat vastasivat lasten hampaiden harjaamisesta testijakson aikana. Tutkimusajankohta oli 20.9.2010–5.2.2011. Prosenttiluvut on pyöristetty yhden desimaalin tarkkuudella.

Tutkimus suoritettiin seuraavasti:

1.         Ilmoittautumiset tutkimukseen rekisteröitiin.

2.         Ammattilainen tutki tutkimukseen osallistuvien lasten hampaat ennen tutkimusjaksoa. Plakkitesti tehtiin plakkivärjäystableteilla.

3.         Ennen tutkimusjakson alkamista esitettiin kysymykset lapsen hampaiden hoidosta.

4.         Lapset harjasivat hampaitaan Philipsin Sonicare for Kids -sähköhammasharjalla kolmen viikon ajan vanhempiensa valvonnassa, suositusten                 mukaisesti; aamuin illoin 2 minuuttia kerrallaan

5.         Plakin määrä määriteltiin plakkivärjäystablettien avulla tutkimusjakson jälkeen.

6.         Lapsen hampaidenhoitoon liittyviä kysymyksiä esitettiin tutkimusjakson päätyttyä.

Lisätietoja:

Max Hellström, PR manager, Philips Oral health care

max.hellstrom@philips.com, p. +46 708 32 21 05

Viestintätoimisto AC-Sanafor Oy

philips@acsanafor.fi, p. 050 547 1227

Philips

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 118 000 työntekijää yhteensä yli 60 maassa. Vuonna 2009 yritys saavutti 23 miljardin euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajo- ja karvanpoistotuotteiden, kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana. Uutisia Philipsiltä: www.philips.com/newscenter