Raid sisään, muurahaiset ulos!

Tuttua? Muurahaisrivistö marssii lattialla tai keittiön pöydällä. On kevät.

Raid on auttanut suomalaisia jo 50 vuotta pääsemään eroon kotinurkkien muurahaisista helposti ja turvallisesti. Muurahaiset heräävät jo varhain keväällä vaelluksilleen. Niiden polkuihin voi kuitenkin vaikuttaa erilaisilla Raid-torjuntavaihtoehdoilla.

Raid-muurahaisrasia on helppo käyttää sisällä, parvekkeella ja vaikka terassilla. Rasiassa on muurahaisia houkutteleva syötti, josta muurahaiset nakertavat ravintoa ja kuljettavat sitä pesäänsä. Syötissä oleva tehoaine kulkeutuu muurahaisyhteisöön, jonka tuhoutuminen alkaa näkyä 2-3 viikossa.  Noin kuuden neliön huonetta kohden tarvitaan kaksi rasiaa, jotka kannattaa vaihtaa kolmen kuukauden välein. Tehoaa kaikkiin muurahaislajeihin, mm. sisätiloissa viihtyviin mauriaisiin eli sokerimuurahaisiin ja faaraomuurahaisiin. Raid-muurahaisrasia on hajuton.

Raid-aerosolia suihkutetaan muurahaisten kulkureitille sisätiloissa ja parvekkeilla. Raid-aerosoli tehoaa nopeasti. Kannattaa tarkistaa, mistä muurahaiset tulevat ja suihkuttaa sen jälkeen raot, hormit ja alustat.

Raid-muurahaissirotetta voi käyttää talon lähellä ulkona, esimerkiksi sokkelin vieressä sekä kellaritiloissa. Muurahaissirote tehoaa muurahaisten lisäksi mm. sokeritoukkiin torakoihin.

Muurahaissirote tappaa ensikosketuksesta ja tehoaa niin kauan kuin se on näkyvillä. Ainetta sirotellaan muurahaisten poluille ja kohtiin, joista muurahaiset pääsevät taloon. Esimerkiksi kukkapenkissä olevan muurahaispesän voi hävittää sirotteella: pesä avataan, laitetaan sirote ja poljetaan pesä kiinni. On tärkeätä valvoa, että muurahaissirotetta ei pääse pohjaveteen, eikä vesistöön, sillä se on vaarallista vesieliöille. Sirotuksessa on vältettävä myös tuulista säätä, jotta ainetta ei leviä hyötyhyönteisiin. Liitumainen sirote erottuu hyvin maasta.

Raid-muurahaiskarkotteita on saatavana puutarha- ja rautakaupoista sekä päivittäistavaramyymlöistä. Raid-karkotepakkauksissa on turvallisen käytön ohjeet.

Kuluttajahinnat 2011:

Raid Muurahaisrasia 2 kpl / 4 euroa Raid

Muurahaisaerosoli 200 ml 8 euroa

Raid Muurahaissirote  250 g 10 euroa

Lisätiedot:

Reija Niemi

Tuotepäällikkö

Puh. 09 476 50 355

reija.niemi@transmeri.fi

PS. Talven jälkeen kannattaa tehdä koitarkastus. Jos tulos on positiivinen, Raid Koikuula häätää koit. Koikuula ei tahraa, käyttö esim. pukupusseissa ja suljetuissa komeroissa. Tehoaika 3 kuukautta.

Oy Transmeri Ab:n kuluttajapalvelu vastaa tuotteita ja niiden käyttöä koskeviin kysymyksiin arkisin klo 13.00 - 15.00 ilmaisnumerossa 0800 92299.

Raid-tuotteiden kuvat ladattavissa:

Käyttäjätunnus: transmeri

Salasana: tr9080

Oy Transmeri Ab on elintarvike-, kosmetiikka-, hygienia- sekä pesu- ja puhdistustuotteiden markkinoinnin asiantuntija.

Useat nykyiset päämiehet ovat olleet Transmerin yhteistyökumppaneita yrityksen alkutaipaleelta alkaen; mm. SC Johnson Wax vuodesta 1931 ja Chanel vuodesta 1933. Raid-tuotteita Transmeri on tuonut Suomeen vuodesta 1961.

Transmerin kemistit tarkistavat omassa laboratoriossa raaka-aineiden, puolivalmisteiden ja valmiiden tuotteiden laadun. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa. www.transmeri.fi