Säästäväiset suomalaiset löytävät alle 100 eurolla neljän tähden hotellin

Suomalaiset käyttävät hotelliyöhön ulkomailla keskimäärin 97 euroa. Tämä on kaikista eurooppalaisista pienin summa. Tarkasti hinta-laatu-suhdetta tarkastelevat suomalaiset voivat kuitenkin tehdä erinomaisia löytöjä. Neljän tähden hotelliyön saa alle sadalla eurolla ainakin Dubaissa, Marrakeshissa, Dublinissa ja Pekingissä, kertoo Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) -raportti.

Sen lisäksi, että matkailija seuraa minkälaiseen tähtiluokitukseen oma budjetti riittää, kannattaa myös tarkastella hintakehitystä tähtiluokitusten sisällä. Hotels.com selvitti missä kohteissa neljän ja viiden tähden hotellien hinnat ovat laskeneet eniten viime vuoteen verrattuna.

Dubaissa neljän tähden hotellien hinnat laskivat 16 prosenttia vuosien 2009 ja 2010 toisten neljännesten välillä. Nyt neljän tähden hotelli Dubaissa maksaa keskimäärin 89 euroa. Myös monissa muissa kaupungeissa laatuhotellit laskivat hintojaan yli kymmenen prosenttia. Frakfurtissa viiden tähden hotellien hinnat laskivat 12 prosenttia eli 195 eurosta 171 euroon, ja suomalaisten suosimassa Bangkokissa puolestaan 10 prosenttia eli 155 eurosta 140 euroon.

Ennestään edullisissa kaupungeissa hintojen lasku ei ollut suurta, mutta loppusumma sopii suomalaiselle: Dublinissa neljän tähden hotellien keskihinta laski 6 prosenttia 79 euroon. Pekingissä neljän tähden huoneen saa nyt 76 eurolla keskihinnan laskettua 4 prosenttia edellisvuodesta.

Varsovassa maailman halvin viiden tähden huone

Hotel Price Index -raportissa tarkasteltiin myös sitä, missä kaupungeissa viiden tähden hotellien keskihinta oli kaikkein edullisin vuoden 2010 toisella neljänneksellä. Selkeästi halvin on Varsova, missä viiden tähden hotellin saa 76 eurolla. Toiseksi edullisin viiden tähden kaupunki on Marrakesh 104 euron keskihinnalla. Top 5:een mahtuu myös Tallinna, vaikka viiden tähden huoneen keskihinta nousi kaupungissa 4 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Viiden tähden hotellihuoneen saa nyt 123 euron keskihintaan.

Muutama kaupunki pysyi 15 edullisimman viiden tähden hotellihuoneen listalla siitä huolimatta, että hinnat nousivat merkittävästikin. Tämä kertoo maailmanlaajuisen taloustaantuman aikaisesta hintojen alhaisesta lähtötasosta. Esimerkiksi Tukholmassa viiden tähden hotellihuoneen keskihinta nousi vuoden aikana 21 prosenttia, mutta keskihinta oli edelleen vain 151 euroa. Top 15 edullisimman listalla viimeisenä listatussa Wienissä viiden tähden huonehinnat nousivat 17 prosenttia 155 euroon.

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuoden 2010 toisella vuosineljänneksellä.

Taulukko 1. Luksuksen laskeva hinta: neljän ja viiden tähden hotellien suurimmat hinnanlaskut vuosien 2009 ja 2010 toisten vuosineljännesten välillä

Kaupunki Tähtiluokitus Keskimääräinen huonehinta Q2 2010 Keskimääräinen huonehinta Q2 2009 Muutosprosentti
Dubai 4  89 €  106 € - 16 %
Frankfurt 5  171 €  195 € - 12 %
Mumbai 4  119 €  135 € - 11 %
Bangkok 5  140 €  155 €  - 10 %
Budapest 5  111 €  121 € - 8 %
Dubai 5  193 €  210 € - 8 %
Marrakesh 5  104 €  112 € - 7 %
Marrakesh 4  69 €  74 € - 7 %
Dublin 4  79 €  84 € - 6 %
Lissabon 5  104 €  110 € - 5 %
Mexico City 4  99 €  104 € - 5 %
Seattle 4  155 €  163 €  - 5 %
Peking 4  76 €  80 € - 4 %
Pariisi 5  306 €  316 € - 3 %
Chicago 5  210 €  216 € - 3 %

Taulukko 2. Luksusta edullisesti: 15 edullisinta kaupunkia viiden tähden hotellien huonehintojen perusteella vuoden 2010 toisella vuosineljänneksellä

Kaupunki Keskimääräinen huonehinta 5 tähden huoneesta Q2 2010 Muutosprosentti vuoteen 2009 verrattuna
Varsova  76 € - 1 %
Marrakesh  104 € - 7 %
Lissabon  104 € - 5 %
Budapest  111 € - 8 %
Tallinna  123 € + 4 %
Praha  127 € + 4 %
Berliini  138 € + 7 %
Bangkok  140 € - 10 %
Kairo  140 € - 1 %
Peking  147 € + 13 %
Dublin  149 € + 2 %
Tukholma  151 € + 21 %
Las Vegas  152 € + 2 %
Madrid  154 € + 9 %
Wien  155 € + 17 %

Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com

Aino Ruikka

aino.ruikka(at)acsanafor.fi

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 120 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.