• AC-Sanafor/

Säästöjä energiakustannuksissa: Outokumpu otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön AGAn happilanssauksen

Outokummun Tornion terästehtaan kuumavalssaamolla on otettu ensimmäisenä Suomessa käyttöön AGAn uusi happilanssaustekniikka. Happilanssaus soveltuu kaikille teollisuudenaloille, joilla voidaan hyödyntää happipolttotekniikkaa, jätteenpoltosta lasiteollisuuteen saakka. Happilanssauksella saadaan säästöjä energiakustannuksiin. Sen avulla on myös mahdollista nostaa tuotantoa.

REBOX®HLL (high level lancing) eli happilanssaus on AGAn liekittömän happipolton uusin tekninen sovellus. Happilanssauksen avulla saavutetaan suurin osa liekittömän happipolton eduista ilman että jo olemassa olevia järjestelmiä jouduttaisiin purkamaan tai uusia polttimia asentamaan.

Happilanssauksessa on kyse palamisilman happirikastuksesta, minkä ansiosta palaminen ja lämmönsiirto ovat tehokkaampia. Vaikutus näkyy erityisesti pienemmässä polttoaineen kulutuksessa, mutta myös mahdollisuudessa tuotannon nostoon. Menetelmällä voidaan vaikuttaa myös ympäristöpäästöihin, koska uunin hiilidioksidi- ja typen oksidien päästöt pienenevät.

– HLL-tekniikkaa on testattu ensimmäisen kerran tuotantokäytössä vuonna 2008, jolloin AGA toteutti ensimmäisen HLL-asennuksen SSAB:n valssaamolla Ruotsissa. Outokummulle tehty projekti on puolestaan ensimmäinen Suomessa, kertoo Tommi Niemi, tuotepäällikkö AGAlta.

HLL asennettiin Outokummun Tornion terästehtaan askelpalkkiuuniin

Outokummun Tornion terästehtaalla HLL-järjestelmä asennettiin kuumavalssaamon APU2-askelpalkkiuuniin esikuumennusvyöhykepolttimien rinnalle. Tehtaalla valmistetaan ruostumatonta terästä ferrokromista ja kierrätysteräksestä. APU2:ssa kuumennetaan terässulatolta tulevat noin 23 tonnia painavat teräsaihiot valssauksen vaatimaan korkeaan lämpötilaan. AGA asensi APU2-askelpalkkiuuniin yhteensä kaksikymmentä happilanssia. Olemassa oleviin polttimiin ei tehty muutoksia, vaan uusi ja vanha järjestelmä toimivat rinnakkain.

– Happilanssauksen avulla uunista on saatu entistä energiatehokkaampi, sillä polttoainekulutus kuumennettua teräsaihiotonnia kohden on pienentynyt. Uunin kapasiteetin kasvun myötä voimme myös tarvittaessa lyhentää teräsaihioiden uuniaikaa, kertoo Jorma Päätalo, kehitysinsinööri Outokummulta.

AGA on vastannut HLL-järjestelmän kokonaistoimituksen lisäksi Outokummun henkilöstön koulutuksesta. Projektia varten tehtiin myös happiputkisto suoraan AGAn Tornion ilmakaasutehtaalta kuumavalssaamolle happirikastuksessa käytettävän keskipaineisen hapen toimittamista varten.

– Happilanssauksen käyttömahdollisuudet ovat hyvin laajat, sillä se soveltuu lähes kaikkiin polttoprosesseihin, missä happipolttotekniikkaa voidaan hyödyntää. Happilanssaus voidaan myös tarvittaessa kytkeä käyttöön ja pois, jolloin happea voidaan käyttää juuri silloin, kun sille on tilaus, Tommi Niemi päättää.

Haastattelupyynnöt:

Elina Syrjänen, viestintätoimisto AC-Sanafor, 045 63 96 744, elina.syrjanen@acsanafor.fi

AGA valmistaa ja markkinoi teollisuus- ja erikoiskaasuja kaikenlaisiin sovelluksiin ja kehittää – yhteistyössä asiakkaiden kanssa – kokonaisratkaisuja, jotka sisältävät kaasut, prosessiosaamisen, laitteistot ja tarvikkeet sekä palvelut. Parantunut kannattavuus, turvallisuus ja laatu ympäristöasiat huomioiden ovat AGAn asiakaslupauksia. AGAn tuotteet auttavat monia kuluttajia arkensa helpottamisessa ja tehostamisessa. Suomen AGA on osa Linde Groupin Pohjois-Euroopan yksikköä, johon kuuluvat kaikki Pohjoismaat ja Baltian maat.