Suomalainen taksi on maailman paras — suomalaisen mielestä

Suomalaiset käyttävät usein lomamatkoillaan takseja, ja osaavat näin vertailla taksikokemuksia eri maissa. Hotels.comin toteuttamassa taksikyselyssä suomalaiset vastaajat valitsivat kotimaisen taksin maailman parhaaksi.

Lomaillessaan suomalaiset käyttävät mieluiten kulkuvälineenä taksia matkalla lentokentältä hotelliin. Vastaajista yli 90 prosenttia oli lomillaan käyttänyt taksilla, mutta työmatkoilla taksiin oli turvautunut alle puolet vastaajista.

Hotels.comin kysely Suomessa tehtiin yhdessä Ilta-Sanomien matkailusivujen kanssa toukokuussa 2010, ja vastaajia oli yhteensä 209.

Kuva: Kovanen Yhtiöt

Suomalainen taksi on siisti, turvallinen, ammattitaitoinen — ja kallis

Kyselyssä vastaajat saivat valita sekä huonoimman että parhaimman vaihtoehdon maittain ja kaupungeittain eri kriteereihin perustuen. Kyselyssä tutkittiin siisteyttä, hinta-laatusuhdetta, aluetuntemusta, ystävällisyyttä, ajotaitoa, turvallisuutta sekä saatavuutta. Suomi ja Helsinki veivät selkeän voiton jokaisessa kategoriassa.

Huolimatta ylivoimaisesta paremmuudesta, maamme taksit saivat myös kritiikkiä. Suomen tai Helsingin taksit valittiin niin parhaimmiksi että huonoimmiksi hinta-laatusuhteeltaan, ystävällisyydeltään sekä saatavuudeltaan. Mielipiteet siis jakautuivat.

Kotimaamme rajojen ulkopuolelta yleisesti parhaaksi taksipaikaksi valittiin Iso-Britannia ja Lontoo. Ajotaidon, siisteyden, aluetuntemuksen ja ystävällisyyden saralla Lontoo valittiin toiseksi parhaimmaksi kaupungiksi Helsingin jälkeen.

Naapurimaiden taksit eivät keränneet kiitosta

Eri tekijöiden osalta huonoimmaksi vaihtoehdoksi oli usein valittu Viro tai Venäjä. Venäläisiä takseja pidettiin heikoimpina siisteyden ja turvallisuuden suhteen. Virolaiset taksit äänestettiin aluetuntemuksen ja ystävällisyyden suhteen viimeisiksi. Taksikaupunkina Tallinnaa pidettiin siisteyden, ajotaidon ja aluetuntemuksen heikoimpana. Kuitenkin Tallinna oli myös toiseksi paras Helsingin jälkeen hinta-laatusuhteeltaan sekä taksien saatavuudelta.

Myös Ruotsin taksikulttuuri sai moitetta, Tukholmaa pidettiin toiseksi huonoimpana taksien aluetuntemuksen ja saatavuuden osalta. Ruotsalaiset taksit äänestettiin silti toiseksi turvallisemmiksi suomalaisten jälkeen.

Turkki ja Kreikka olivat ajotaidoltaan Venäjän jälkeen huonoimpia maita. Aluetuntemuksen osalta Espanja oli toiseksi huonoin maa Viron jälkeen. Espanjan taksit valittiin kuitenkin myös toiseksi ystävällisimmiksi.

Kyselyn tuloksissa esiin nousseet kohteet lienevät myös niitä, mistä suomalaisilla on eniten kokemusta.

Taulukko: Taksimaat eri kriteereiden osalta

Kriteeri Paras (%) toiseksi paras (%) Huonoin (%) toiseksi huonoin (%)
Siisteys Suomi (54,5) Iso-Britannia (7,2) Venäjä (16,3) Viro (8,1)
Hinta-laatusuhde Suomi (13,9) Espanja (13,4) Suomi (20,6) Ruotsi (12,4)
Ajotaito Suomi (50,2) Iso-Britannia (9,1) Venäjä (11,5) Turkki + Kreikka (6,7)
Aluetuntemus Suomi (42,6) Iso-Britannia (11) Viro (8,6) Espanja (7,2)
Ystävällisyys Suomi (18,7) Espanja (8,1) Viro (13,9) Suomi + Venäjä (12,6)
Turvallisuus Suomi (57,9) Ruotsi (4,8) Venäjä (18,2) Viro (12)
Saatavuus Suomi (22) Yhdysvallat (10) Suomi (24,4) Ruotsi (9,1)

Taulukko: Taksikaupungit eri kriteereiden osalta

Kriteeri Paras (%) toiseksi paras (%) Huonoin (%) toiseksi huonoin (%)
Siisteys Helsinki (54,5) Lontoo (5,7) Tallinna (18,2) Moskova (10,5)
Hinta-laatusuhde Helsinki (13,4) Tallinna (11,5) Helsinki (20,1) Tallinna (9,1)
Ajotaito Helsinki (45) Lontoo (8,6) Tallinna (12,9) Moskova (9,1)
Aluetuntemus Helsinki (44,5) Lontoo (9,1) Tallinna (8,6) Tukholma (6,7)
Ystävällisyys Helsinki (20,6) Lontoo (5,7) Helsinki (12,9) Tallinna (12)
Saatavuus Helsinki (23,4) Tallinna (8,1) Helsinki (23) Tukholma (8,1)

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 120 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.