Suomalaiset matkustavat New Yorkiin – Tallinna jo liian kallis?

New York oli hotellivaraussivusto Hotels.comin hiljattain julkaiseman Hotel Price Index -raportin mukaan suomalaisten suosituin ulkomaan matkakohde vuonna 2011. Kestosuosikki Tallinna putosi vuoden 2010 ykkössijaltaan kolmanneksi. Kärkipaikan vaihtumiseen saattoi vaikuttaa Tallinnan hotellihuoneiden keskihinnan roima kasvu.

Hotelliyö Tallinnassa maksoi vuonna 2011 keskimäärin 79 euroa. Se on peräti 18 % enemmän kuin vuonna 2010, jolloin keskihinta oli 67 euroa. Tallinna on ollut suomalaisille perinteisesti erittäin edullinen matkakohde. Hintatason kaventuminen verrattuna kotimaahan ja muihin lähialueen kaupunkikohteisiin nakertaa nyt suosiota. Tallinnasta saa kuitenkin edelleen rahoilleen hyvin vastinetta: esimerkiksi viiden tähden hotellihuone Tallinnassa maksoi keskimäärin 149 euroa, mikä on noususta huolimatta edelleen yksi Euroopan alhaisimmista keskihinnoista.

Suomalaisten ulkomaan kohteiden suosikkilistalla perinteiset suosikit pitävät pintansa uusista matkailutrendeistä ja -kohteista huolimatta. Suurin nousija on sijalta 11 löytyvä Thaimaan Phuket, joka ei vielä viime vuonna mahtunut 20 suosituimman kohteen joukkoon. Se on samalla New Yorkin jälkeen suosituin Euroopan ulkopuolinen kohde. Myös Oslo harppasi listalla: se nousi sijalta 20 lähelle kymmenen kärkeä, sijalle 12. Terävimmän kärjen takana uutena kohteena listalle löysi tiensä myös Tsekin pääkaupunki Praha, sijalle 16.

Eniten asemiaan menetti vuonna 2010 sijalle 12 noussut Dubai, joka putosi nyt kokonaan 20 joukosta. Samoin kävi esimerkiksi muun Japanin tavoin tsunaminjälkeisestä matkailukadosta kärsineelle Tokiolle, joka vielä vuosi sitten löytyi sijalta 17.

– Lista elää aina hiukan, mutta terävin kärki ­– New York, Lontoo, Tallinna – pysyy melko muuttumattomana. Suomalaisten listalta löytyy myös muutama sellainen kohde, jotka muissa Euroopan maissa eivät sijoitu yhtä korkealle. Esimerkiksi Tallinna, Riika ja Gdansk ovat sijaintinsa ja toimivien kulkuyhteyksien vuoksi suomalaisille houkuttelevampia kuin monien muiden Euroopan maiden kansalaisille, sanoo Yvonne Bonanati Hotels.comilta.

Taulukko 1. Suomalaisten suosimat kohteet ulkomailla.

Sija 2011 2010
18 Miami Amsterdam
19 Las Vegas Las Vegas
20 Nizza Oslo

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin ja niistä maksettuihin todellisiin hintoihin vuonna 2011. Varaus- ja hintatiedot perustuvat noin 142 000 hotelliin yli 19 800 kohteessa ympäri maailman.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati@expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 149 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 6,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Vuoden 2011 aikana Hotels.com toi markkinoille ilmaisen iPad-sovelluksen sekä useita ilmaisia älypuhelinsovelluksia. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia yli 20 000 viime hetken tarjouksen joukosta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.