Suomalaiset pariskunnat matkustavat tasa-arvoisesti

Suomea on totuttu pitämään tasa-arvon luvattuna maana, ja tätä jaloa aatetta näyttävät ainakin pariskunnat noudattavan matkustaessaan. Hotels.com tutki suomalaisten pariskuntien matkustustapoja sekä sitä, kumpi loma-asioista lopulta päättää. Suomalaiset pariskunnat valitsevat ja maksavat lomansa yhdessä.

Hotels.comin Kuka päättää loma-asioista? -kysely toteutettiin Suomessa yhdessä Rantapallo.fi-matkailusivuston kanssa 21.7.–15.8.2010. Vastaajia kyselyssä oli yhteensä 1352, joista enemmistö eli 73 prosenttia oli naisia. Kyselyssä tutkittiin sitä, kumpi tekee matkustukseen liittyvät päätökset muun muassa matkakohteen, majoituksen ja ravintoloiden osalta.

Nainen vastaa ravintolavalinnoista, mies ravintolalaskusta

Kyselyn perusteella näyttää siltä, että suomalainen pariskunta päättää yhdessä matka-asioistaan aina matkan suunnittelusta alkaen. Lomakohde valitaan yhdessä (77 prosenttia) ja matka maksetaan yhdessä (81 prosenttia). Itse asiassa kaikissa kyselyn kysymyksissä enemmistö vastasi kaikesta päätettävän yhdessä.

Sukupuolten välisiä eroja kuitenkin löytyy. Vaikka lomakohde useimmiten päätetään yhdessä, vastaajista 18,4 prosenttia kuitenkin kertoi sen olevan naisen vastuulla, kun miesten osuus oli vain 4,5 prosenttia. Myös majoituksen suhteen naiset päättivät miehiä useammin (naiset 29,3 prosenttia, miehet 8,2 prosenttia).

Naiset päättivät miehiä useammin myös ruoka- ja juomapaikat loman aikana. Tästä huolimatta 34 prosenttia vastaajista kertoi miehen maksavan ravintolalaskun, ja naisen sanoi maksavan vain 4,6 prosenttia. Samoin koko loman suhteen miehet maksoivat sen useammin kuin naiset (miehet 14,1 prosenttia, naiset 5,4 prosenttia).

Lomaa koskevissa vähän tylsemmissä asioissa vastuu annettiin mieluummin jommallekummalle parisuhteen osapuolelle: kysyttäessä kuka kantaa vastuun valuutoista ja vakuutuksista, alle puolet vastaajista ilmoitti hoitavansa asiat yhdessä. Naisista vastuun vakuutusten ja valuuttojen suhteen kantoi 29,8 prosenttia, kun miehien vastaava prosenttiluku oli 23,3.

Unelmalomaa suunniteltaessa 68 prosenttia vastaajista uskaltaisi antaa vastuun kumppanilleen. Luottaminen myös kannattaa kyselyn tuloksien perusteella, sillä alle 10 prosenttia vastaajista on koskaan riidellyt kumppanin kanssa tämän tekemistä ”vääristä” lomavalinnoista.

Eräs kyselystä selvinnyt mielenkiintoinen yksityiskohta oli se, että naimisissa olevista vastaajista 24 prosenttia ei ollut viettänyt häämatkaa. Enemmistö häämatkan viettäneistä oli päättänyt kohteen romanttisesti yhteistuumin.

Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com

Aino Ruikka

aino.ruikka(at)acsanafor.fi

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 120 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.