Suomi 24/7 - Tuukko nää käymään Oulussa?

Suomi 24/7 - Tuukko nää käymään Oulussa? ”Hei Oulu, oot iloinen paikka ja kaupunki”, lauloi Ultra Bra jo aikoinaan Hei kuule Suomi -kipaleessaan. Lupsakoina pidettyjen ihmisten kaupungista on kotoisin myös Kauko Röyhkä. Muita oululaisia rokkinimiä edustaa muun muassa Brüssel Kaupallinen, joka on tänä kesänä kolunnut ahkerasti festarilavoja. Hotels.com esittelee tekemistä Oulussa vuorokauden jokaisena hetkenä. Suomirock on jo vuosikymmeniä ollut suomalaisen kesän henkinen sydän. Kotimaan matkailu säästää sekä kukkaroa että ympäristöä ja on kaiken lisäksi mukavaa ¬¬— maamme kaupunkeihin kätkeytyy paljon iloisia yllätyksiä. Hotels.comin Suomi 24/7 -oppaissa vietetään 24 tuntia seitsemässä Suomen eri kaupungissa, joista jokainen liittyy jotenkin maamme rock-historiaan. 08:00 Kesäaamun koittaessa kylpylähotelli Holiday Club Oulu Eden (neljä tähteä) tarjoaa mahdollisuuden virkistävään herätykseen aamu-uinnin merkeissä. Jos ilma on suotuisa, kannattaa myös suunnata viereiselle, paikallisten suosimalle Nallikarin uimarannalle. Kahden hengen hotellihuoneen hinnat alkaen 106 euroa yöltä. 10:00 Ouluun tutustuminen kannattaa aloittaa Suomen ehkäpä tunnetuimmalta kävelykadulta, Rotuaarilta. Tämän Oulun keskeisimmän kadun varrella sijaitsee myös oululaisten suosima kohtauspaikka Cafe Bisketti. Korvapuustit ovat valtavia ja sen lisäksi myös edullisia! Rotuaarilta matka jatkuu kätevästi Oulun torille. Kaupungin rauhaa valvoo kuuluisa Toripolliisi-patsas, jonka kyljessä polliisia pelkäämätön turisti voi kuvauttaa itsensä. Torilla sijaitsee muun muassa muikkuruokia tarjoileva koju, joka on varsin suosittu ruokailupaikka kesäisin. 12:00 Oulun edustalla sijaitsevat Hupisaaret ovat jo nimensä perusteella luonnollinen valinta mukavaksi retkikohteeksi. Saarilla sijaitsevassa Ainolan puistossa voi viettää leppeän lounaspiknikin luonnon helmassa. Puistossa on myös kaksi suurta ja kiehtovaa kasvihuonetta sekä lapsille oma leikkipuisto. Oulun Taidemuseo sijaitsee Ainolan puiston laidalla. Syyskuun alkuun asti museossa voi tuntea historian havinaa Routa-aika-näyttelyssä, joka esittelee pohjoista elämänmenoa ja kuvauksellista luontoa. 15:00 Tietomaa sijaitsee Myllytullin kaupunginosassa, lyhyen matkan päässä keskustasta. Tiedekeskus tarjoaa ahaa-elämyksiä tekemisen kautta: vaihtuvissa näyttelyissä voi kokeilla mäkihyppysimulaattoria, sekoittaa oman ilotulituksen tai kuunnella päättymätöntä ääntä. 18:00 Tunnelmallinen Pikisaari on viehättävä puutaloalue keskustan kupeessa. Saaressa sijaitseva Sokeri-Jussin Kievari tarjoaa viehättävät puitteet makuhermoja kutkuttavalle illalliselle. Ruoka on pitkälti suomalaista — tarjolla on esimerkiksi rössypottua eli perinteistä oululaista veripalttukeittoa. 21:00 Loppuillan riennot kannattaa aloittaa Uusikadun PSK Kaupunni-baarista. Sieltä löytää taatusti rokkia, sillä yksi sen perustajista on Sentencedissä vaikuttanut muusikko Vesa Ranta. Baari on saanut nimensä samaan taloon aikoinaan maalatusta legendaarisesta tekstistä Paska kaupunni, joka viittaa kylän oman pojan Kauko Röyhkän kuuluisan biisin nimeen. Kaikkien oululaisten tuntema maalaus on baarista oikealla sijaitsevan kulman takana. Teksti on poistettu monta kertaa, mutta se on palannut siihen aina uudelleen. Seuraava etappi on Hallituskadulla sijaitseva irlantilaishenkinen olohuone St. Michael. Tunnelmallinen pubi on tungokseen asti suosittu, mutta sopu antaa sijaa ja joukkoon kannattaa liittyä rohkeasti. Kävijät ovat kiitelleet juomavalikoiman olevan kaupungin parhaita. Iloisen tunnelman ilta vie loppuyöksi 45 Specialiin, eli tuttavallisemmin numerobaariin tai numpaan. 45 Special on suosittu kolmikerroksinen rock-baari Saaristonkadulla, jossa on jatkuvasti tarjolla loistavia livekeikkoja. Puoleen yöhön asti baarista saa myös ruokaa, kuten pastoja, munakkaita ja leipiä. 01:00 Oulu on yönälkäisten luvattu kaupunki. Kaupungilla on jopa oma sivusto www.kaenkky.com, josta löytyvät kaikki kaupungin ravintolat grillikojuista alkaen. Oulun murteeseen vihkiytymättömille tiedoksi, että känkky tarkoittaa tietenkin pitsaa. Rotuaarilla sijaitsee viikonloppuöisin satunnaisesti auki oleva hot dog -koju Nakki-Fakiiri. Perinteistä känkkyä himoitsevien kannattaa suunnata Ninween joka sijaitsee Albertinkadulla. Kaenkky.com-sivustolla paikkaa luonnehditaan ”mukavaksi old skool-känkkyläksi”. 03:00 Hämärtyvässä kesäyössä väsyneinkin juhlija löytää tiensä helposti Scandic Hotel Ouluun (kolme tähteä). Hotelli on Oulun uusimpia, ja se sijaitsee aivan kaupungin ytimessä, samassa rakennuksessa kaupungin isoimman elokuvateatterin kanssa. Hinnat alkaen 78 euroa yöltä. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. • Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö. • Hinnat on tarkistettu 29.7.2009, joten muutokset ovat mahdollisia. Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com Aino Ruikka aino.ruikka@acsanafor.fi +358 40 706 8021 Sanna Aaltonen sanna.aaltonen@acsanafor.fi +358 40 840 6368 Cordy Griffiths cgriffiths@hotels.com +44 20 7019 2268 Hotels.com Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 100 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,3 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.