Superlatiivien hotellit

Ennätykset on tehty rikottaviksi myös hotellimaailmassa. Korkeimmasta suurimpaan, ekologisimmasta kalleimpaan – näillä hotelleilla on jotain, millä ylpeillä. Hotels.com esittelee viisi hotellia, jotka peittoavat kilpailijansa ympäri maailmaa – ainakin yhdessä asiassa.

Maailman korkein hotelli
Hotelli: Ritz-Carlton Hong Kong, 5 tähteä
Sijainti: Hong Kong

Korkeanpaikankammoisen Hong Kongiin matkustavan kannattaa valita jokin muu hotelli kuin vuonna 2010 valmistunut Ritz-Carlton Hong Kong. 118-kerroksisen International Commerce Centren yläkerroksissa sijaitseva hotelli tarjoaa toki korkeimman standardin mukaista majoitusta, mutta 490 metrin korkeuteen kohoava tornitalo saattaa huimata heikkohermoisimpia. Dubailaiselta Rose Towerilta maailman korkeimman hotellin tittelin napannut hotelli nostaa luksuksen kirjaimellisesti uudelle tasolle: vieraat voivat nauttia 116. kerroksessa sijaitsevan Ritz-Carlton Span ylellisistä kylpyläpalveluista tai juoda tuopposen Ozonessa, maailman korkeimmalla kattoterassilla.

Ritz-Carlton Hong Kongin korkeuksista pääsee nauttimaan alkaen 367 euron hintaan.

Maailman kallein hotellisviitti
Hotelli: Royal Penthouse -sviitti, Hotel President Wilson, 5 tähteä
Sijainti: Geneve, Sveitsi

Naurettavan rikkaille ja kuuluisille tarkoitettu Hotel President Wilsonin Royal Penthouse -sviitti maksaa noin 58 000 euroa yhdeltä yöltä. Huhujen mukaan aamiainen ei kuulu hintaan. Koko hotellin ylimmän kerroksen (1680m2) kattavaan sviittiin kuuluu esimerkiksi 12 huonetta, 12 kylpyhuonetta, yksityinen kuntosali ja luodinkestävät ikkunat. Näköalaksi vieraat voivat valita neljään ilmansuuntaan aukeavista ikkunoista joko Mont Blanc -vuoren, Geneven kaupungin tai Genevejärven. Hotelli sijaitsee lähellä YK:n päämajaa, joten rikkaiden ja kuuluisien lisäksi äärimmäisen turvalliseksi mainostettu sviitti on majoittanut useita valtionpäämiehiä.

Hotel President Wilsonin muihin huoneisiin pääsee yöksi toki halvemmalla. Kahden hengen huone irtoaa halvimmillaan 714 euron hintaan per yö.

Maailman ekologisin hotelli
Hotelli: Crowne Plaza Copenhagen Towers, 4 tähteä
Sijainti: Kööpenhamina

Kööpenhaminan Crowne Plaza Towers -hotelli houkuttelee vihreitä arvoja korostavia matkailijoita ympäri maailmaa. Se pitää hallussaan kansainvälisen matkailualan järjestön SKÅL:in tunnustusta maailman ekologisimpana hotellina. Pohjois-Euroopan suurimmat rakennukseen kiinnitetyt aurinkopaneelit, pohjaveden hyödyntäminen lämmityksessä ja viilennyksessä sekä edistyksellinen kierrätysjärjestelmä tekevät Crowne Plaza Towersista Tanskan ainoan hiilineutraalin hotellirakennuksen. Sen ekologisten ratkaisujen on arvioitu ehkäisevän 1,4 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa.

Suurten energiaratkaisujen lisäksi hotelli on kiinnittänyt huomiota pieniin asioihin: esimerkiksi shampoopullot, hammasharjat ja suihkulakit ovat biohajoavaa materiaalia.

Matkailija pääsee keventämään omaatuntoaan ja hiilijalanjälkeään alkaen 104 euron hintaan per yö.

Maailman suurin hotelli
Hotelli: Izmailovo Hotel, 3 tähteä
Sijainti: Moskova

Kun puhutaan ennätyksistä, koolla on väliä. Maailman suurimman hotellin titteli kuuluu Moskovassa sijaitsevalle jättimäiselle Izmailovon hotellille. Neljä 30-kerroksista rakennusta (Alfa, Beta, Vega ja Gamma-Delta) käsittävä kokonaisuus sisältää uskomattomat 7 500 hotellihuonetta. Vuonna 1979 valmistunut hotelli majoitti suuren osan vuoden 1980 Moskovan olympialaisten urheilijoista.

Suuruutta pääsee kokeilemaan varsin kohtuulliseen hintaan: huoneet Izmailovo Hotel Gamma-Deltasta alkaen 62 euroa per yö.

Suurin hotelli löytyy itänaapurista, mutta yhdysvaltalaisella Las Vegasillakaan ei ole mitään hävettävää: maailman 25 suurimmasta hotellista peräti 17 sijaitsee paheiden pesä Las Vegasissa!

Maailman kylmin hotelli
Hotelli: ICEHOTEL, 3 tähteä
Sijainti: Jukkasjärvi, Ruotsi

Jukkasjärven jäähotelli oli maailman ensimmäinen jäätävä majoituspalveluiden tarjoaja. Kuuluisa hotelli sijaitsee 200 kilometriä napapiiristä pohjoiseen, ja se rakennetaan joka vuosi uudelleen lumen ja jään sekoituksella. Hotellista löytyy 60 huonetta, joiden sisälämpötila vaihtelee -5 ja -8 asteen välillä. Kylmyydestä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä porontaljat ja paksut makuupussit pitävät matkailijat taatusti lämpiminä.

ICEHOTEL tarjoaa paljon muutakin kuin yösijoja. Jääbaarissa voi nauttia kylmistä juomista – lasit on tietenkin valmistettu jäästä. Paikkakunnalta löytyy myös jääkirkko, jossa rakastuneet voivat purjehtia avioliiton satamaan ilman pelkoa jännityksen aiheuttamista hikikarpaloista otsalla.

Tavallisesta lämpimästä yösijasta Jukkasjärven jäähotellissa pääsee nauttimaan alkaen 100 euron hintaan per yö. Jäähuoneet ovat astetta kalliimpia.

• Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö.
  • Hinnat on tarkistettu 30.6.2011, joten muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Lizann Peppard

v-lpeppard (at) hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 135 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.