Teklalta uusi ratkaisu rakennusliikkeille

Tiedote 5.11.2008

Tekla Oyj on tuonut markkinoille sovelluksen, jossa rakennuksen kolmiulotteiseen tietomalliin (BIM) voidaan yhdistää aika- ja paikkatietoja. Näin rakentamisen kaikki vaiheet aina työmaan ohjausta myöten voidaan keskittää yhteen kokonaisuuteen. Kyseessä on merkittävä aluelaajennus Teklalle, joka nyt tarjoaa BIM-ratkaisua uudelle kohderyhmälle eri rakennusliikkeille.

Toimintatapa on uusi myös rakennusliikkeille ja melkoinen harppausmahdollisuus kohti aiempaa tehokkaampaa projektinhallintaa. Sovellus sisältyy uuteen Tekla Structures 14.1 -ohjelmistoversioon.

– Rakennusliikkeet voivat käyttää Tekla Structuresia työkaluna, jolla projektin etenemistä voi ohjata koko sen keston ajan, kertoo Teklan Contractor-segmentin johtaja Heikki Haikonen.

Ohjelmisto kattaa esisuunnittelun, rakennesuunnittelun ja työmaan ohjausvaiheet. Käyttäjiä voivat olla rakennusliikkeet, aliurakoitsijat ja projektinhallinnan ammattilaiset. Projektin liittyvät tiedot voidaan paitsi keskittää niin myös visualisoida.

– Aika-, paikka-, suunta- ja nopeustietojen yhdistäminen ja hallinta visuaalisen ja tarkan kolmiulotteisen mallin avulla tehostaa rakennesuunnittelun lisäksi nyt myös rakennushankkeen läpivientiä ja päätöksentekoa. Siten se parantaa rakennusliikkeen kustannustehokkuutta, Haikonen sanoo.

ULKOPUOLISET TYÖKALUT YHDISTETTÄVISSÄ

Construction Management -ohjelmistokokoonpanon erityisenä etuna on, että tehtävät voidaan tuoda ulkoisista projektinhallinnan työkaluista, kuten Microsoft Office Project-, Primavera P6- tai Vicosoft Control -ohjelmistoista. Näin voidaan hyödyntää malliympäristön ulkopuolella luotuja aikatauluja ja niihin sisältyviä suunnittelu- ja organisointitietoja.

Tekla Structuresilla on mallinnettu monien merkittävien rakennuskohteiden työnkulku. Näitä ovat esimerkiksi Lemconin urakoima Kotkan Merikeskus Vellamo ja SRV:n Vantaalle rakentama viihdekeskus Flamingo, jonka Rakennuslehti valitsi vuoden työmaaksi vuonna 2007. Yhdysvalloissa vastaavia kohteita ovat olleet University of Virginia South Lawn -projekti yhteistyössä amerikkalaisen pääurakoitsijan Barton Malow'n kanssa ja Jets/Giants Meadowlands Arena yhteistyössä Skanskan kanssa. Dubaissa pilottikohteena on ollut Trumpin hotellitorni Palm Jumeirahilla.

LISÄTIETOJA
Heikki Haikonen, Building & Construction Contractor -segmentin johtaja, Tekla Corporation
Puhelin: 040 0526285, sähköposti: heikki.haikonen (a) tekla.com

KUVIA