Tolu-astianpesuaineet uudistuvat juhlavuoden kunniaksi

Suomen suosituin puhdistusainemerkki täyttää 60 vuotta

Puhdistusaineiden klassikko Tolu pesee astiat luonnollisen tehokkaasti. Tolu- astianpesusarjan kaikissa tuotteissa on uusi entistäkin tehokkaampi koostumus, joka puhdistaa astiat yhä helpommin. Tolu-astianpesuaineet irrottavat nyt tiukimmankin lian, kuten kiinnipalaneen rasvan. Pesuainepulloissa on uusi raikas ulkoasu ja ne ovat kooltaan entistä isommat, 600 ml. Tuoteperhe on täydentynyt uudella pikantilla tuoksulla, limetillä, ja kaikki variantit ovat saanut uudet nimet: Onnekas Omena, Sisukas Sitruuna, Letkeä Limetti ja Aistikas Aloe Vera.

Tolu-astianpesuaineet on testattu dermatologisesti, ja niiden koostumus on ympäristöystävällinen ja hellävarainen. Ne sisältävät biohajoavia, ympäristöä vähemmän kuormittavia tensidejä. Tuoteperheen Aloe Vera -variantti soveltuu erityisen hyvin herkälle iholle.
Tolu-astianpesuaineiden hinta on noin 2,25 euroa ja niitä myydään hyvin varustetuissa päivittäistavaraliikkeissä.

Majuri Pälikkö kehitti Tolun pula-ajan tarpeisiin

Tolun kehitti vuonna 1949 majuri evp. Taito Herman Riku Pälikkö, joka oli siviilikoulutukseltaan hieroja. Hän johti sodan jälkeen luontaishoitolaa Pohjois-Karjalassa, mutta muutti pian Helsinkiin ja työskenteli hieroma-aineita valmistavan Tukku-Apilan palveluksessa. Vapaa-ajallaan majuri Pälikkö kehitti Tolu-puhdistusaineen, jonka pohjana oli mäntyöljykalisaippua. Myöhemmin Riku Pälikkö voitti Tolullaan peräti kolme kultamitalia kansainvälisillä keksijämessuilla.
Riku Pälikkö hoiti aluksi kaiken itse; hankki tarvikkeet, keitti ja kauhoi puulapiolla mäntysaippuan, myi tuotteensa ja menestyi. Vuonna 1998 lopussa silloinen omistaja, Hackman Havi, myi osan kemianteollisuuden tuotteistaan, mm. Tolun. Tällöin Tolun valmistus siirtyi Henkel Nordenin omistukseen. Nykyään Tolu-tuotteet muodostavat kokonaisen modernin tuoteperheen, johon kuuluu yleis- ja erityispuhdistusaineita sekä astianpesuaineita. Puhdistusaineiden koostumus on uudistunut vastaamaan tämän päivän ympäristö- ja muita vaatimuksia, mutta niiden perustana on edelleen Riku Pälikön oivallus, rehti luonnontuote mäntyöljykalisaippua. Tolu-tuotteita valmistetaan Suomessa ja Saksassa.

Lisätietoja:
Maria Piippo
Group Product Manager UW
Puh: + 46 8 634 38 37, + 46 70 373 38 37
Sähköposti: maria.piippo@se.henkel.com

Tuotekuvat: www.mediabanken.se, käyttäjätunnus: henkel, salasana: norden

Tiedotteen lähettäjä: Johanna Lindberg-Naulapää, AC-Sanafor, p. 050 5147 425, johanna.lindberg-naulapaa@acsanafor.fi

”Henkel – A Brand like a Friend”. Henkelillä on monia tuotemerkkejä, jotka ovat markkinajohtajia. Yrityksen visiona on kehittää ratkaisuja, jotka tekevät ihmisten elämän helpommaksi, paremmaksi ja kauniimmaksi. Henkel toimii kolmella strategisella liiketoiminta-alueella: pesu- ja puhdistusaineet, kosmetiikka sekä liimat, tiivisteet ja pintakäsittelyaineet. Liikevaihto tilivuonna 2007 oli 13.1 miljardia euroa. Henkel toimii 125 maassa ja työllistää 55 000 henkeä ympäri maailmaa. Henkel Nordenin tuotemerkkejä ovat esim. Schwarzkopf, Tolu, Loctite® ja Plastic Padding/Pattex. Yrityksellä on pohjoismaissa palveluksessaan 540 työntekijää ja liikevaihto oli 148 miljoonaa euroa vuonna 2007. www.henkel.fi

TAUSTATIEDOTE 10.2.2009

VÄLTÄ STRESSI – TISKAA TUOREELTAAN

Likainen lautasröykkiö tiskipöydällä kiristää pinnaa. Siksi likaiset astiat kannattaa pestä joka päivä tai laittaa heti koneeseen. Näin keittiö pysyy siistinä ja tiskaaja pääsee itsekin helpommalla, kun lika ei jämähdä kiinni astioihin. Astianpesuharja kannattaa välillä pestä astianpesukoneessa ja myös vaihtaa riittävän usein.

Mitä astioita ei kannata koskaan pestä astianpesukoneessa vaan aina käsin
• Leikkuuveitset – voivat tylsyä.
• Kevyet ja ohuet kristallilasit – voivat rikkoutua.
• Kultaukset ja käsinmaalatut koristeet – voivat kärsiä.
• Puiset astiat – voivat vääntyä ja halkeilla.
• Valurauta-astiat – ruostuvat ja voivat tahria muita astioita.
• Tina-, pronssi-, kupari-, messinki- ja alumiiniastiat – eivät pidä vahvasti emäksisestä pesuaineesta.
• Hopeiset aterimet – tummuvat jos ne pestään yhdessä ruostumattomien teräsaterimien kanssa.
• Osa muoviastioista – eivät kestä kuumuutta.
• Jotkut lasityypit – voivat samentua.

Miten pestään pinnoitetut astiat
• Pinnoitetut astiat pestään käsin harjalla ja neutraalilla käsiastianpesuaineella. Hankausjauheita tai hankaavia pesusieniä ei tule käyttää. Jotkut pinnoitetut astiat kestävät konepesun, mutta käsinpesua on syytä suosia, jotta pinnoite kestäisi kauemmin. Konepesun jälkeen pyyhkäise pinnoitettu astia ruokaöljyllä, sillä konetiskiaine kuivattaa pinnoitetta.

Avaimet onnistuneeseen astianpesuun
Pesu ja huuhtelu
• Jos kätesi ovat arat pesuaineelle tai kuumalle vedelle, käytä suojakäsineitä.
• Poista astioista ruoantähteet. Esihuuhtele ne tarvittaessa juoksevalla vedellä.
• Laita ruoanvalmistus- ja tarjoiluastiat tarvittaessa likoamaan veteen. Kiinnipalanut ruoka irtoaa parhaiten, kun astian pohjalle laittaa myös vähän astianpesuainetta.
• Täytä allas puolilleen niin kuumaa vettä kuin kätesi sallivat.
• Annostele astianpesuainetta ohjeen mukaan, yleensä pieni painallus riittää.
• Pese astiat sisä- ja ulkopuolelta astianpesuharjalla. Ensin astiat, jotka ovat kosketuksissa suun kanssa (lasit, kupit, ruokailuvälineet), sitten lautaset ja kulhot ja lopuksi ruoanvalmistusastiat.
• Jos rasvalika ei lähde astioista, lisää tilkka pesuainetta tai vaihda pesuvesi kuumempaan.
• Siirrä pesty astia huuhteluveteen.

Kuivaus
• Nosta astiat huuhtelualtaasta kuivauskaappiin. Lasit ja kupit alassuin ylähyllylle, lautaset pystyyn lautashyllylle.
• Ruokailuvälineet nostetaan kuivumaan omaan valutustelineeseen kahvat alaspäin.
• Kuivauskaapin puuttuessa voi tiskipöydälle hankkia astiankuivaustelineen tai laittaa astiat kuivumaan puhtaan astiapyyhkeen päälle.
Jälkityöt
• Lopuksi laske vedet pois altaista, suihkauta astianpesuharjaan käsiastianpesuainetta ja pyöräytä altaat puhtaiksi sekä huuhtele. Aseta puhdas pohjatulppa kuivumaan.
• Huuhtele astianpesuharja ja ripusta se esim. kuivauskaapin alle kuivumaan ilmavasti.
• Pyyhi tiskipöytä, pesualtaan taustakaakelit roiske-etäisyydeltä ja liesi.
• Huuhtele pöytärätti ja laita se kuivumaan.

LÄHDE: Martta-liitto