Uusi Vintor Guardian tallentaa tietoliikenteen ja visualisoi tietoverkon reaaliaikaisesti

Tiedote 15.3.2010 UUSI VINTOR GUARDIAN TALLENTAA TIETOLIIKENTEEN JA VISUALISOI TIETOVERKON REAALIAIKAISESTI Suomalainen Vintor Oy on julkaissut tänään uuden Vintor Guardian -palvelun, joka toimii tietoliikenteen reaaliaikaisena ”tallentimena”. Vintor Guardian paljastaa tietoverkon ruuhkautuneet solmukohdat sekä ulkopuoliset hyökkäykset välittömästi. Kyseessä on ensimmäinen työkalu, jolla voi tallentaa yrityksen koko tietoliikenteen jopa kuukausien ajan. Toimiva tietoverkko on yhä useammalle yritykselle välttämättömyys, sillä lyhyetkin katkokset tietoliikenteessä saattavat aiheuttaa liiketoiminnalle mittavat tappiot. ICT-ratkaisuihin ja -palveluihin erikoistunut Vintor Oy on tuonut markkinoille uuden Vintor Guardian -työkalun, jonka avulla tietoliikenteen ongelmat voidaan havaita välittömästi. Vintor Guardian kertoo reaaliaikaisesti mitä laitteita verkossa on, missä ne sijaitsevat sekä miten ne ovat yhteydessä toisiinsa. Vintor Guardian paljastaa tietoverkon ongelmakohdat Vintor Guardian visualisoi tietoverkon ja kertoo mistä ja miten liikenne liikkuu, jolloin ongelmakohta voidaan eristää ja korjata. Sen avulla myös tietoverkon ulkopuoliset hyökkäykset sekä dokumentoimattomat tai virusten saastuttamat laitteet voidaan havaita välittömästi. – Huomasimme, että monessa yrityksessä monimutkaisen tietoverkon ongelmiin on vaikeaa ja hidasta päästä käsiksi. Siksi aloimme kehittää palvelua, jonka avulla ongelmakohdat saadaan välittömästi selville ja vikaa päästään heti korjaamaan, kertoo Vintorin toimitusjohtaja Sami Grönberg. Vintor Guardian soveltuu erityisen hyvin monimutkaisiin tietoverkkoihin. Se tallentaa yrityksen kaiken tietoliikenteen riippumatta verkon laajuudesta ja monimutkaisuudesta: samaan käyttöjärjestelmään on mahdollista liittää esimerkiksi tietokoneet, palomuurin seuranta, tulostimet sekä kulunvalvontajärjestelmä laitteiden maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Suomen Asiakastieto löysi tietoliikenteen ”pullonkaulat” Vintor Guardiania jo lokakuusta 2009 asti käyttänyt Suomen Asiakastieto Oy on ollut mukana kehitystyössä. Yrityksen liiketoiminta on vahvasti riippuvainen tietoverkon toimivuudesta, sillä kaikki sen palvelut ovat saatavilla internetin kautta. – Guardianista on tullut meille tärkeä vianselvitystyökalu. Nyt verkon analysointi ja virheiden havainnointi on ylipäätänsä mahdollista. Guardianin avulla huomaamme konkreettisesti jos liikenne pysähtyy ja voimme selvittää verkon ”pullonkaulat”, kertoo IT-päällikkö Teemu Otala Suomen Asiakastiedosta. – Tietoturvan näkökulmasta tärkeä ominaisuus on myös se, että voimme heti havaita verkkoon kuulumattoman ylimääräisen liikenteen, Otala jatkaa. Vintor Guardian räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaiseksi. Peruspalveluihin kuuluvat tietoverkon perusturvakartoitus ja mallintaminen, asiakasportaalin ja Analyzer-käyttöliittymän rakentaminen sekä probe-tallentimien asentaminen, järjestelmän ylläpito sekä palvelukoulutus. Tarvittaessa Vintor hoitaa myös tietoverkon valvonnan sekä vianselvitykset ja -korjaukset ongelmatilanteissa. Vintor Guardian: • Tallentaa tietoliikenteen jopa useiden kuukausien ajalta • Visualisoi tietoverkon reaaliaikaisesti ja helposti tarkasteltavaan muotoon: aikajanalla, verkkoidentiteettien ja kokonaisuuksien välisinä yhteyksinä, topologianäkymänä sekä maantieteellisesti • Paljastaa palomuurin läpi tulevan mahdollisen haittaliikenteen ja ulkopuoliset hyökkäykset • Vintor Guardianin mukana saatavana myös Guardian Support -palvelu, johon sisältyvät tietoverkon vianselvitykset ja tarvittavat korjaukset Lisätietoja: Toimitusjohtaja Sami Grönberg, Vintor Oy puh. 040-547 8248 sami.gronberg@vintor.fi Vintor Suomalainen ICT-alan asiantuntija Vintor Oy tarjoaa tietoliikenteeseen, tietotekniikkaan ja viestintäteknologiaan liittyviä palveluja – strategian laatimisesta lähtien aina suunnitelmien toteutukseen ja ylläpitoon asti. Vuonna 2007 perustettu Vintorin vahvuuksia ovat asiakkaiden liiketoiminnan tarpeiden syvällinen ymmärtäminen ja joustavuus hankkeiden toteutuksessa. Vintorin asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Suomen Asiakastieto, SES New Skies, Mercuri International, Foxconn, Finncomm Airlines ja Docrates. Lisätietoja: www.vintor.fi