• AC-Sanafor/

Vain muutaman euron tähdet – pienelläkin lisämaksulla voi korottaa hotellin tähtiluokitusta

Hintaero eri tähtiluokitusten hotelleissa voi olla vain yhden euron, selviää Hotels.comin julkaisemasta Hotel Price Index –hotellihinnastosta (HPI). Kun matkakohde on selvillä, kannattaa tutkia tarkasti voisiko pienellä lisämaksulla saada yhtä tähteä hienomman hotellin.

Vaikka hotellihuoneiden hinnat vaihtelevat suuresti eri kaupunkien välillä, ovat kaupunkien sisäiset erot usein yllättävän pieniä. Monissa Euroopan suosituissa kaupungeissa voi hotellihuoneiden hintojen välillä olla vain muutaman euron ero. Lisäämällä matkabudjettiin esimerkiksi kolme euroa, voi Prahassa yöpyä kahden tähden sijasta kolmen tähden hotellissa. HPI käsittelee kahden hengen huoneiden keskimääräisiä hintoja, joten muutaman euron erot hintojen välillä pienentyvät entisestään kun ne puolitetaan kahden maksajan kesken.

Kaukokohteissa hintaerot hotellien välillä ovat yleisesti ottaen suuremmat kuin Euroopan kaupungeissa, mutta muutamia poikkeuksia löytyy. Miltä esimerkiksi kuulostaisi muuttaa kahden tähden hotellista kolmen tähden hotelliin Dubaissa ¬− viidenkymmenen sentin lisämaksulla per henkilö? Meksikon Cancúnissa voi puolestaan nauttia neljän tähden luksuksesta lisäämällä kolmen tähden huonehintaan vaivaiset seitsemän euroa.

Monessa Euroopan kaupungissa voi ylentää tähtiluokitusta alle kymmenellä eurolla. Prahassa, Berliinissä ja Dublinissa voi kolmella eurolla vaihtaa kaksi tähteä kolmeen, ja Münchenissä kuuden euron lisäsatsauksella pääsee kolmesta tähdestä neljän tähden hotelliin.

Tässä muutamia käytännön esimerkkejä siitä, millaisia hotellivaihdoksia voi tehdä muutamalla lisäeurolla:

Dublin – kahdesta kolmeen tähteen 3 eurolla

Dergvale Hotel (kaksi tähteä)
Alkaen 58€ yöltä
Kaupungin keskustassa sijaitseva pieni perhehotelli, jonka sisustuksessa on säilytetty muun muassa alkuperäiset takat. Hotels.com-sivuston käyttäjäarviot kehuvat ystävällistä henkilökuntaa.

Lisämaksu: 3 euroa 

Grafton Capital Hotel (kolme tähteä)
Alkaen 61€ yöltä
Hotelli sijaitsee aivan Grafton Street -ostoskadun ja kauniin St. Stephen’s
Green –alueen läheisyydessä. Viehättävä viktoriaaninen hotelli tarjoaa asiakkailleen perinteistä irlantilaista tunnelmaa keskellä Dublinin vilskettä. Hotelli sopii erityisesti nuorille, sillä hotellin alakerrassa on suosittu yökerho.

Cancún – kolmesta neljään tähteen 7 eurolla

Ixchel Beach Hotel (kolme tähteä)
Alkaen 111€ yöltä
Hotelli sijaitsee rannalla ja sen sisustus peilaa rannan maisemaa värimaailmallaan. Hotelli tarjoaa rentoa lomaa kaipaaville lukuisia palveluja, kuten hierontaa.

Lisämaksu: 7 euroa 

Gran Melia Cancun (neljä tähteä)
Alkaen 118€yöltä
Maya-kansan rakennustaiteen innoittama hotelli sijaitsee todellisen vesiparatiisin ääressä. Hotellissa on useita uima-altaita sekä oma kylpylä. Aivan hotellin vieressä on hiekkaranta. Hotelli tarjoaa asiakkailleen ilmaisia latinalaistanssikursseja.

Madrid - kolmesta neljään tähteen 4 eurolla

Hotel Moderno (kolme tähteä)
Alkaen 75€ yöltä
Hotelli sijaitsee kuuluisan Puerta del Sol -aukion laidalla lähellä teattereita ja ostosaluetta. Hotels.com–sivuston asiakasarvioinneissa kiitetään erityisesti viihtyisän trendikkäitä huoneita sekä sijaintia, joka ei voisi olla keskeisempi.

Lisämaksu: 3 euroa 

Vincci Madrid Centrum (neljä tähteä)
Alkaen 79€ yöltä
Madridin historiallisessa kaupunginosassa sijaitseva hotelli erottuu erityisesti vaikuttavan julkisivunsa ansiosta. Huoneet on sisustettu modernin tyylikkäästi mustan, punaisen ja kerman sävyillä.
Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097.

HPI–hotellihinnasto perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat ovat keskimääräisiä hintoja kahden hengen huoneelta per yö. Vertailun hinnat eivät ole hotellien listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja. Hinnaston vertailuun kuului 68 000 hotellia yli 12 500 kohteessa. Vertailua voi pitää kattavana, sillä Hotels.com on sekä asiakasmäärältään että listattujen hotellien määrällä mitattuna maailman johtavia varaussivustoja.