Adelis ostaa enemmistön Green Team Groupista

Adelis tekee kolmannen sijoituksensa ja luo vahvan pohjan Green Team Groupin kasvulle

Adelis Equity Partners Fund I (”Adelis”) ostaa enemmistöosuuden Green Team Group A/S -yhtiöstä (”Green Team Group”), joka on eräs Euroopan johtavista joulukuusten taimien, joulukuusten ja kuusenkoristeiden valmistajista ja toimittajista. Sillä on 3600 hehtaaria omaa tuotantoalaa Tanskassa, Puolassa, Skotlannissa ja Ranskassa.

Green Team Group perustettiin vuonna 1992 nimellä Brdr. Majlands Planteskole, ja tämän jälkeen yritys on jatkanut kehitystään keskittyen pääasiassa joulukuusten tuotantoon ja myyntiin Green Team Holding A/S -yhtiön kautta, sekä taimitarhatoiminnan jatkamiseen Majland A/S -yhtiön kautta. Yhtymän päämaja on Sdr. Ommessa, Tanskassa ja se jakelee tuotteitaan oman myyntihenkilöstönsä voimin suoraan Euroopan suurimmille vähittäiskauppaketjuille. Vuonna 2013 yhtiön liikevaihto oli 247 miljoonaa ja liikevoitto (EBIT) 152 miljoonaa Tanskan kruunua.

Adeliksen enemmistöosakkuuden kautta Green Team Groupilla tulee olemaan laajentamiseen tarvittavaa pääomaa kolminumeroisen miljoonaluvun verran. Tämän pääoman avulla yhtiö pystyy toteuttamaan tavoitteensa vähintään kaksinkertaistaa joulukuusten myyntinsä vuoteen 2020 mennessä vahvistamalla suhteitaan vähittäiskauppiaisiin ja laajentamalla toimintaansa Itä-Euroopassa. Omistajanvaihdoksen yhteydessä hallinnossa tapahtui sukupolvenvaihdos, kun kaupallinen johtaja Hans Schultz nimitettiin toimitusjohtajaksi. Nykyinen toimitusjohtaja Peder Østbjerg jatkaa hallituksen jäsenenä ja osaomistajana. Tämän lisäksi Mads Vemmelund nimitettiin talousjohtajaksi. Kaikki muut partnerit ja osakkaat jatkavat yhteisen holding-yhtiön Green Team Groupin osaomistajina.

“Strategiamme on tuottanut hyviä tuloksia viime vuosina, ja olemmekin kyenneet kasvattamaan myyntiä ja luomaan vahvan aseman Euroopan vähittäiskaupan segmentissä sekä Itä-Euroopan ja Venäjän merkittävillä kasvumarkkinoilla. Adelis tuo taloudellista vahvistusta ja yritysjohtajuustaitoja, joiden avulla pystymme toteuttamaan tulevien vuosien kunnianhimoiset tavoitteemme”, yhtiön toimitusjohtaja ja osaomistaja Peder Østbjerg toteaa.

“Green Team Groupilla on merkittävä rooli joulukuusten myynnin ammattimaistamisessa monilla Euroopan markkinoilla, ja yrityksen ainutlaatuinen markkina-asema ja vahvat suhteet suuriin vähittäiskauppiaisiin muodostavat hyvän perustan kasvulle. Odotamme innolla voivamme edistää yhtiön kehitystä vähittäiskauppiaiden suosimaksi toimittajaksi jännittävillä markkinoilla, joilla on meneillään merkittäviä rakenteellisia muutoksia”, sanoo Steffen Thomsen, partneri Adeliksella.

Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta.

Adeliksen neuvonantajina toimivat sektorin asiantuntijat Søren Overgaard Laursen ja Torben Sommer-Larsen sekä Bruun & Hjejle ja PwC. Green Team Groupin neuvonantajina toimivat Handelsbanken, Deloitte ja Plesner.

Lisätietoja:

Peder Østbjerg, toimitusjohtaja, Green Team Group, +45 4033 9157

Steffen Thomsen, partneri, Adelis Equity Partners, +45 4028 3409

Tietoa Green Team Groupista

Green Team Group A/S -yhtiö on johtava joulukuusten taimien, joulukuusten ja kuusenkoristeiden valmistaja ja toimittaja, ja yhtiöllä on istutusalaa Tanskassa, Puolassa, Skotlannissa ja Ranskassa. Green Team Groupin myyntiyritykset myyvät tuotteita suoraan suurille eurooppalaisille vähittäiskauppaketjuille ja puutarhamyymälöille. Lisätietoja saat verkkosivuilta www.greenteam-group.dk

Tietoa Adelis Equity Partnersista

Adelis on aktiivinen sijoittaja ja partneri arvonluonnissa keskisuurille pohjoismaisille yrityksille. Adelis perustettiin vuonna 2012 päämääränä nouseminen johtavaksi keskisuuriin yrityksiin keskittyväksi pääomasijoitusyhtiöksi Pohjoismaissa. Adelis-tiimin jäsenillä on yhteensä 85 vuotta pääomasijoituskokemusta, he ovat sijoittaneet yli 50 yritykseen ja olleet jäseninä yli 50 keskisuuren yrityksen hallituksessa. Nykyisen rahaston suuruus on 3,7 miljardia Ruotsin kruunua. Yrityksen toimistot sijaitsevat Ruotsissa ja Tanskassa. Lisätietoja saat verkkosivuilta www.adelisequity.com