Adelis ostaa enemmistöosuuden NGI:sta

Adelis tekee ensimmäisen Tanskan sijoituksensa

NGI:n sukupolvenvaihdos on nyt saatettu loppuun ja yritys on valmistautunut tulevaisuuden kasvua varten

Adelis Equity Partners Fund I (“Adelis”) ostaa enemmistöosuuden tanskalaisesta NGI A/S -yhtiöstä (“NGI”) joka on maailman johtava ruostumattomasta teräksestä valmistettavien säätöjalkojen valmistaja. NGI palvelee muun muassa elintarvike- ja lääketeollisuutta, ja sillä on erityisasiantuntemusta sertifioitujen hygieenisten tuotteiden tuotekehityksessä ja valmistuksessa.

Knud Nygaard perusti NGI:n vuonna 1991 ja sukupolvenvaihdos tapahtui vuonna 2008, kun Jan Nygaardista tuli toimitusjohtaja ja yrityksen omistaja yhdessä Mads Nygaardin ja heidän kahden muun sisaruksensa kanssa. Jan Nygaard jatkaa toimitusjohtajana ja omistajana, ja tulee näin edistämään yrityksen positiivista kehitystä myös tulevaisuudessa. Mads Nygaard tulee tästä lähtien toimimaan hallituksen jäsenenä sekä vähemmistöomistajana.

NGI on kasvanut yli 20 prosentin vuositahtia useamman vuoden ajan, ja sen liikevaihto oli 150 miljoonaa Tanskan kruunua vuonna 2013 (2012: 132 miljoonaa DKK). Yritys sijaitsee Nørresundbyssa Tanskassa ja työllistää 72 henkilöä, jotka suunnittelevat, kehittävät ja valmistavat korkealaatuisia säätöjalkoja yli 3000 asiakkaalle Euroopassa ja Yhdysvalloissa. NGI aikoo jatkaa kansainvälistymistään ja kasvuaan Adeliksen omistuksessa. Asiakkaat ja tavarantoimittajat voivat odottaa yrityksen laadun ja palvelutason säilyvän ennallaan ja sen operaatioiden kehittyvän yhä ammattimaisemmiksi.

”Olemme luoneet vahvan yrityksen, jolla on merkittävää kehityspotentiaalia, ja näemme yhteistyön Adeliksen kanssa luonnollisena askeleena NGI:n viemisessä seuraavalle tasolle. Adelis tarjoaa meille vahvan sparrauspartnerin sekä yritysjohtajuustaitoja ja pääomaa, joiden avulla voimme jatkaa laajennussuunnitelmiamme ja toteuttaa kansainvälisiä tavoitteitamme”, toteaa NGI:n toimitusjohtaja Jan Nygaard.

”NGI on hyvin johdettu ja ammattitaitoinen yritys, jolla on johtava markkina-asema sekä merkittävää kansainvälistä kasvupotentiaalia. Yrityksen ainutlaatuinen ammattitaito sertifioitujen hygieenisten säätöjalkojen kehittäjänä ja tuottajana sekä sen tinkimätön paneutuminen laatuun ja palveluun luovat houkuttelevan kasvualustan. Yritys soveltuu erittäin hyvin sijoituskriteereihimme ja olemme innoissamme voidessamme olla mukana sen kehityksessä”, sanoo Steffen Thomsen, partneri Adeliksessa.

Osapuolet ovat sopineet, ettei ostohintaa julkisteta.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:

Jan Nygaard, toimitusjohtaja, NGI A/S, +45 4071 7069

Rasmus Molander, Adelis Equity Partners,+46 70 823 7433

Tietoa NGI:sta

NGI perustettiin vuonna 1991 ja on maailman johtava ruostumattomasta teräksestä valmistettavien säätöjalkojen valmistaja. Yritys palvelee muun muassa elintarvike- ja lääketeollisuutta, ja sillä on erityisasiantuntemusta sertifioitujen hygieenisten tuotteiden tuotekehityksessä ja valmistuksessa. NGI on ainoa patentoitujen säätöjalkojen toimittaja ja noudattaa tiukkoja laatustandardeja. Yrityksen tehokas ja erikoistunut tehdas Nørresundbyssa toimittaa korkealaatuisia tuotteita ja palveluita yli 3000 asiakkaalle  Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Vuonna 2013 yritys työllisti 72 henkilöä ja sen liikevaihto oli 150 miljoonaa Tanskan kruunua. Lisätietoja saat verkkosivuilta  www.ngi.dk.

Tietoa Adelis Equity Partners:ista

Adelis on aktiivinen partneri arvonluonnissa keskisuurille pohjoismaisille yrityksille. Adelis perustettiin vuonna 2012 päämääränä nouseminen johtavaksi keskisuuriin yrityksiin keskittyväksi pääomasijoitusyhtiöksi Pohjoismaissa. Adelis-tiimin jäsenillä on yhteensä 85 vuotta pääomasijoituskokemusta, he ovat sijoittaneet yli 50 yritykseen ja olleet jäseninä yli 50 keskisuuren yrityksen hallituksessa. Nykyisen rahastomme suuruus on 3,7 miljardia Ruotsin kruunua. Toimistomme sijaitsevat Ruotsissa ja Tanskassa. Lisätietoja saat verkkosivuilta www.adelisequity.com