INTERSPORT Sverigestä integroitu vähittäismyyjä– Adeliksesta enemmistöosakas

INTERSPORT Sverige on saanut uuden enemmistöosakkaan. Adelis Equity Partners on allekirjoittanut sopimuksen investoinnista INTERSPORTiin, josta tulee täysin integroitu ketju.

”Nostamme nyt tavoitteita kaikilla tasoilla. Tämä tuo meille uutta pääomaa sekä keskitetyn, yhteisen organisaation, joka mahdollistaa merkittävän kasvun”, kertoo INTERSPORTin toimitusjohtaja Ulf Kinneson.

INTERSPORT on maailman suurin urheiluvälineiden vähittäismyyjä, jolla on 5 500 myymälää 44 maassa, ja yksi suurimmista Ruotsissa. Sen painopisteenä ovat juoksu, maastohiihto, fitness, jalkapallo ja muu joukkueurheilu. Adelis Equity Partnersin kanssa solmitun kaupan myötä INTERSPORT Sverigelle siirtyy noin 100 INTERSPORT-myymälää, jotka se omistaa näin ollen kokonaan. Loput 50 myymälää jatkavat franchise mallilla.

Kun uudelleenjärjestely on viety päätökseen, Adelis omistaa INTERSPORT Sverigestä 70 prosenttia, ja nykyisille omistajille jää uudessa struktuurissa 30 prosentin omistusosuus.

”Olemme erittäin vakuuttuneita toimitusjohtajan ja johdon viime vuosina tekemästä työstä ja uskomme vakaasti heidän strategiseen suunnitelmaansa ja tavoitteeseensa: kasvaa johtavaksi urheiluvälineiden vähittäismyyjäksi Ruotsissa. Odotamme innolla INTERSPORTin kehityksen jatkamista sekä brändinä että vähittäismyyjänä”, kertoo Adeliksen Co-Managing Partner Jan Åkesson.

”Kaupan myötä INTERSPORT Sverigestä tulee integroitu vähittäismyyjä, mikä on ollut hallituksen ja johdon tavoite jo pitkään”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Lars Ljungälv.

Uuden konsernin myynti (pro forma) tulee olemaan noin 3 miljardia Ruotsin kruunua. Kun mukaan lasketaan kaikki myymälät, myynti on 4 miljardia Ruotsin kruunua.

”Adeliksen taloudellisen tuen ja pitkäjänteisyyden myötä meillä on mahdollisuus investoida kasvuun sekä saavuttaa tavoitteemme: kasvaa ensisijaiseksi vähittäismyyjäksi sellaisten kuluttajien keskuudessa, jotka etsivät laadukkaita urheiluvälineitä ja osaavan henkilökunnan opastusta”, Kinneson kertoo. ”Hyödymme tietenkin edelleen osakkuudesta maailman suurimmassa urheiluvälineiden vähittäismyyntiyrityksessä ja vahvistamme edelleen kumppanuuttamme INTERSPORTin kanssa Pohjoismaissa.”

INTERSPORT International, joka on INTERSPORT-tavaramerkin omistaja ja toimiluvan antaja, oli mukana prosessissa sen alusta asti ja tukee kauppaa. Johto säilyy ennallaan: Ulf Kinneson jatkaa toimitusjohtajana, Annelie Forsberg talousjohtajana, Daniel Anvell operatiivisena johtajana ja Tomas Petersson kaupallisena johtajana.

Osapuolet ovat sopineet pitävänsä kaupan ehdot salassa lukuun ottamatta tietoa, että kauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Lisätietoja:

Lars Ljungälv, hallituksen puheenjohtaja, INTERSPORT Sverige, +46 727 173 999

Ulf Kinneson, toimitusjohtaja, INTERSPORT Sverige, +46 31 727 95 00

Jan Åkesson, Co-Managing Partner, Adelis Equity Partners, +46 8 525 200 01

Tietoja INTERSPORT Sverigestä

INTERSPORT Sverige perustettiin vuonna 1961. Sillä on noin 150 myymälää ja se on yksi Ruotsin tunnetuimmista brändeistä. Vuonna 2014 Ruotsin myymälöiden liikevaihto oli 4 miljardia Ruotsin kruunua (sis. ALV). INTERSPORT Sverige on INTERSPORT International Corporationin osakas ja toimiluvan haltija. INTERSPORT International Corporation on maailman suurin urheiluvälineiden vähittäismyyjä, jolla on 5 500 myymälää 44 maassa eri puolilla maailmaa. INTERSPORTin maailmanlaajuinen liikevaihto oli vuonna 2014 yli 10,8 miljardia euroa. www.intersport.se

Tietoa Adelis Equity Partnersista

Adelis on keskisuurten pohjoismaisten yritysten aktiivinen arvonluonnin partneri. Adelis perustettiin vuonna 2012 päämääränään nouseminen johtavaksi keskisuuriin yrityksiin keskittyväksi pääomasijoitusyhtiöksi Pohjoismaissa. Adeliksen tiimin jäsenillä on laaja ja pitkä kokemus pääomasijoittamisesta, he ovat sijoittaneet yli 50 yritykseen ja olleet jäseninä yli 50 keskisuuren yrityksen hallituksessa. Nykyisen rahaston suuruus on noin 400 milj. euroa. Lisätietoja: www.adelisequity.com